keskiviikko 20. heinäkuuta 2022

Perhelomalla Itä-Suomessa 2022

Yhtäkkiä muistin, että minulla on matkapäiväkirjablogi! Aiemmin olen siirtänyt tänne vanhoja tekstejä reissuilta, mutta voisihan jotain tuorettakin joskus rustailla. Yleensä kirjoittelen paperista päiväkirjaa ihan oikealla kynällä omaksi ilokseni, mutta viimeisin päiväkirjani on ollut jo hetken aikaa hukassa. Siitäkin syystä olen siis kirjoitellut matkasta kännykällä blogiin.

Elämäntilanne on vuosien varrella sen verran vaihtunut, että nyt kirjoitan perheenäidin näkökulmasta. Matkaseurana oma mies Jimi ja kaksi lastamme, 6-vuotias tytär ja 3-vuotias poika. Mukana muutaman päivän myös vanhempani ( useimmiten maininnalla "mummo ja pappa") sekä satunnaisesti muitakin.

Maanantai 11.7. Tampere-Lahti-Mikkeli

Väitän, että 10 erilaista puuha-, tarra- ja värityskirjaa ei ole lainkaan liioittelua tuhannen kilometrin rengasmatkalle. Suomen säästä ei ikinä tiedä ja koska matkalle osuu myös rippijuhlat, viikon retkelle on välttämätöntä pakata mukaan ainakin neljät erilaiset kengät kullekin. Kulkuvälineenä on äidiltä lainattu Mersu, jonka takakonttiin kaiken maailman kantamuksemme juuri ja juuri mahtuivat. Lelukassit toki lasten jalkatilassa.

Lähdimme liikkeelle Tampereelta klo 12 ja ajattelimme pysähtyä lounaalle Pälkäneellä. Tätä pysähdystä ei kuitenkaan koskaan tapahtunut. Vartin verran ajettuamme tajusin, että täysi biojäteastia oli jäänyt kotona tiskipöydälle, eikä tarvinnut kovin kauaa miettiä viikon aikana asuntoon kertyvää banaanikärpäsparvea ja mätänevän ruuan hajua, kun päädyimme kääntymään takaisin.

Kotiin palattuamme nälkäkiukku oli jo vallannut koko perheen, joten tilasimme kodin läheisimmältä ABC:ltä Hese-sovelluksella ateriat mukaan. Söimme ajossa ja minä toimin tarjoilijana ja annostelijana, koska en ajanut. Onneksi olin ottanut kertakäyttömukeja mukaan, ne toimivat kätevinä dippikuppeina ketsupille ja majoneesille.

Kolmelta saavuimme Lahteen. Siinä vaiheessa oli käytössä ollut jo puolikas puuhakorttipakka ja kaksi erilaista tarrakirjaa (ja poika oli värittänyt tussilla taidokkaan raidallisiksi myös molemmat säärensä). Ennen Lahtea googlasin "Lahti, tekemistä lapsille" ja sain osumaksi Launeen perhepuiston, johon suuntasimme tauolle. Se olikin todella kiva paikka, jossa olisi helposti saanut vierähtämään useammankin tunnin! Helposti saavutettava iso parkkipaikka alueen vieressä ja puistossa hurjan paljon erilaista tekemistä: toinen toistaan mahtavampia leikkipuistovälineitä ja keskellä upea kiipeilylinna. Tunnin touhuamisen jälkeen pohdimme, miten ihmeessä saamme lapset kammettua puistosta ulos, mutta alkava sade saapui avuksi. Kun vielä ostimme matkaevääksi jäätelöt, niin selvisimme ilman lähtöraivareita.

Launeen perhepuistossa

Päivän viimeinen kohde ja yöpymispaikka oli Mikkelissä, jonne menimme kylään sukulaisten luo. Mukava oli pitkästä aikaa tavata! Saimme todella nauttia vieraanvaraisuudesta.

Tiistai 12.7. Mikkeli-Ilomantsi

Varhaisen lounaan jälkeen jatkoimme matkaa. Ensimmäiseksi pysähdyspaikaksemme valikoitui Valamon luostari Heinävedellä. Joskus aikana ennen lapsia siellä olemme viimeksi käyneet, joten ajattelimme, että olisi kiva taas poiketa mukavaan miljööseen. Vajaa kaksi tuntia meillä vierähti syödessä ja paikkoihin tutustuessa, mutta rehellisyyden nimissä on todettava, että nyt lasten kanssa liikkuessa käytimme huomattavasti enemmän aikaa leikkimökin ja pihan kivieläinten kuin kirkon tutkimiseen. Kirkossakin toki kävimme. "Hyi, mikä täällä haisee?" tokaisi suitsukkeiden tuoksuun tottumaton poika  heti kirkon ovella kovaan ääneen. Tyttären kanssa ihastelimme kultaisten koristeiden määrää ja pohdimme, miten kovin erilainen oma kirkkosalimme on. Kivinäyttelynkin ihailimme läpi ja lopulta poistuimme matkamuistomyymälän kautta luostarin kissan mukaan teemoitetut karkkirasiat kourassamme.

Valamon pihan kivieläimiä

Köröttelimme Joensuuhun ja pistäydyimme hetkeksi ostoksille, sillä Jimin piti hankkia kummitytölle rippilahja. Sillä aikaa me muut seikkailimme Citymarketin leluosastolla ja heräteostoksena mukaan tarttui saippuakuplia ja leija. Ehkä tällä reissulla vielä saisimme tuulisen päivän.

Koska lapsilla on Hoplopin kesäpassit, olimme jo aamulla sopineet poikkeavamme tunniksi Joensuun Hoplopiin. Lämpötila sisällä oli hiostavan nihkeä. Hoplopit ympäri Suomen on koottu hyvin samankaltaisista elementeistä, mutta erilainen järjestys toi toki vaihtelua ja pari sellaistakin juttua löytyi, mitä ei kotona päin ole. Ja muutenkin teki itsellekin hyvää liikkua ja laskea liukumäkeä puuduttavan istumisen tasapainoksi.

Matkalla Joensuusta Ilomantsiin näimme ensin sateenkaaren ja aivan pian puhkesi hurja ukkosmyrsky. Pysähdyimme bussipysäkille odottelemaan, koska rankkasateessa ei kunnolla nähnyt ajaa. Hetken kuluttua sateen seassa alkoi sataa rakeita, joista isoimmat olivat halkaisijaltaan jopa sentin kokoisia. Rakeet kolisivat auton kattoon niin, ettei puhetta meinannut kuulla. Lapsista myrsky oli pelottava. Sateen hieman laannuttua jatkoimme matkaa ja ihailimme vielä salamoiden välähtelyä.

Ilomatsissa ei myrskystä ollut tietoakaan. Teimme ruokaostokset ja otimme suunnaksi Möhkön kylän, jossa perinteisesti kesäisin majoitumme noin viikon verran. Nyt olisi tarkoitus viipyä sunnuntaiaamuun asti.

Vanhempani olivat myös saapuneet Möhköön samana päivänä ja sauna oli lämmin. Kävimme pikaisesti pesulla (lapset väittelivät kumpi ottaa pienen kylpyammeen ja kumpi pääsee saaviin) ja iltapalan jälkeen kävimme vihdoin nukkumaan omaan kämppään klo 23.

Keskiviikko 13.7. Ilomantsi

Poika herätti minut klo 8. Söimme yhdessä aamupalan, kävimme laittamassa pyykit koneeseen vanhempieni mökissä ja jäimme pihalle leikkimään saippuakuplilla. Tai itse toimin lähinnä kuplanesteen telineenä.

Savottakahvila Manta

Muu perhe heräili yhdeksän jälkeen. Kävelimme koko porukka jätskille Möhkön ihanaan kesäkahvilaan, Möhkön Mantaan, joka on kuivalle maalle nostettu asuntoproomu. Kiipeilimme hetken kesäteatterin tyhjässä katsomossa ja tutkimme säätiedotteita. Päätimme lähteä uimaan, sillä sää oli juuri sillä hetkellä lämmin, mutta loppuviikolle ennustettiin sadetta.

Pakkasimme eväät ja uimakamat autoon ja otimme suunnaksi Tervaruukin uimarannan. Rannalla on ihana hiekkasärkkä, josta pääsee kivasti lapsikin uimaan, vaikka äkkisyvä puolikin on. Vesi oli paljon korkeammalla kuin viime vuonna ja rannassa kävi todella kova, mutta lämmin tuuli. Muut pulahtivat uimaan, itse vain kahlailin. Uimisen ja eväiden jälkeen hoksasimme, että eilen ostamamme leija oli autossa, joten tuumasta toimeen ja leijaa lennättämään! Hienosti se kohosikin tuulenpuuskissa yläilmoihin. Se taisikin olla ensimmäinen kerta, kun lapsemme pääsivät lennättämään leijaa.

Tervaruukin uimarannalla

Koska keskiviikko on Ilomantsissa toripäivä, suuntasimme vielä torille, jossa mummo ja pappa tarjosivat meille vohvelit. Lasten kanssa löysimme leluaarteita Pogostan kirpputorilta, mutta kovin pitkään emme enää jaksaneet kylällä kiertää, vaan suuntasimme takaisin Möhköön.

Päivälliseksi grillattiin. Grillikota ei ole lämpimällä säällä kaikkein miellyttävin grillausympäristö. Mummo teki ihanan salaatin ja myös vastasavustettua lohta oli tarjolla yhden lomailijan toimesta. (Ugh, anteeksi, sorruin kamalaan passiivimuotoon).

Olin todella väsynyt ja lopulta luettuani hetken lapsille satua nukahdin itse. Unet kestivät noin vartin, kun lapset herättivät minut lupaamalleni iltakävelylle. Jimi lähti myös mukaan. Nautimme kauniista ilta-auringosta Möhkön Arboretumin eli puupuiston sekä Lotinakosken maisemissa. Mukavinta retkessä oli lasten mielestä mansikoiden ja mustikoiden syöminen sekä ruukin jäljiltä maastossa olevien vihreiden kuonakivien (eli mahtavien aarteiden) keräily. Ikävintä aivan kaikkien mielestä olivat meitä jatkuvasti vainoavat hyttyset.

Lotinakosken kävelysilta

Torstai 14.7. Ilomantsi

Tytär kaipasi kahdenkeskistä aikaa, joten kävelimme kahdestaan Mantalle. Nautin laivan kannella teetä ja herkullista juustokakkua.
Aamupäivä meni minulla möllötellessä. Poika kävi mummon ja papan kanssa Mantalla, Tytär ja Jimi kävivät keräämässä lisää kuonakiviä ja minä nukuin puolen tunnin päikkärit. Lounaaksi paistoin eines-pinaattilettuja.
Ajelimme jälleen Pogostalle eli Ilomantsin keskustaan, sillä menimme koko porukalla tapaamaan 94-vuotiasta mummoani (äitini äitiä) hoivakotiin. Tuntui jotenkin todella hämmentävältä pitkästä aikaa laittaa maski naamalle, mutta se oli vaatimus sisäänpääsylle. Mummoni ei oikein tuntunut tunnistavankaan meistä aivan kaikkia ennen kuin lähdimme sisäpihalle ulkoilemaan ja otimme maskit pois. Hoivakodin piha oli kyllä oikein viihtyisä ja siellä oli tänäkin kesänä kanoja, joita lapset innoissaan syöttivät ja mummoni katseli pyörätuolista. Valitettavan etäiseksi jää suhde mummoon, jota ei näe kuin kerran vuodessa ja joka ei nykyään enää oikein hyvin kuule puhetta, niin keskustelu on todella hankalaa, mutta kovasti hän ihaili lasten touhuilua ja muutenkin tuntui käynnistämme ilahtuvan.

Reissun kulttuuriannos nautittiin tällä kertaa Parppeinvaaran runokylässä. Runonlaulajan pirtissä oli juuri esiintymässä perheorkesteri Serkkusirkus. Yeisöä oli vain todella vähän, tyyliin neljä ihmistä, eikä meidänkään lapsia hirveästi kiinnostanut istuminen, mutta viereisen lapsille suunnatun toiminnallisen näyttelyn puolelta kuuntelimme musisointia. Näyttely kertoi 1800-luvulla paimenessa olevista lapsista ja sisälsi paljon kivoja leikittäviä elementtejä. Poika leikki hyvin kauan mansikoita ja mustikoita esittävillä helmillä, joita sai kerätä "heinänkorsiin". Hauskana yksityiskohtana lapset olivat juuri aamulla keränneet mummon kanssa oikeita metsämansikoita oikeisiin heinänkorsiin. Kaikki rakennukset kierrettiin, vaikkakin osan kuljin lasten kanssa erittäin pikaisesti. Eniten taisimme pitää tunnelmallisesta luontonäyttelystä, joka koostui pääosin täytetyistä eläimistä.

Paimenlapset-näyttely

Kerran Ilomantsi-reissun aikana täytyy ehdottomasti käydä nauttimassa Parppeinpirtillä nykykarjalainen pitoateria, jonka kruunaavat paikan päällä valmistettavat karjalanpiirakat ja ilomantsilaiset vatruskat. Vaikka ruokalista on tainnut olla identtinen jo useita vuosia, niin kokonaisuus toimii hyvin ja sen ääreen on kiva palata. Söin itseni lähes ähkyyn.

Vatruska, piiroo ja marjamehua

Aterian jälkeen menin poikamme kanssa vielä hetkeksi runonlaulajan pirttiin kuuntelemaan kanteleen soittoa (ja poika leikkimään niillä helmillä) ja tytär lennätti leijaa Jimin kanssa.

Parppeivaaralla

Iltasaunan jälkeen poika ilmoitti koko kolmevuotiaan tarmolla menevänsä nukkumaan mummon viereen mummon ja papan asuntoon yökylään. Kertaalleen hän kävi meidän ovella hakemassa vielä unohtuneen unilelun ja iltasuukot.
Puolen tunnin kuluttua ovelta kuului koputus. Poikahan siellä oli.
"Etkö jäänytkään mummon viereen?", kysyin.
"Eeen, mä kävin vaan yökylässä!"
"Mutta yökyläilyhän tarkoittaa, että nukutaan siellä."
Tähän poika vastasi hihittäen: "Eikä tarkoita!" ja kiipesi meidän sänkyyn nukkumaan.

Perjantai 15.7. Ilomantsi

Perjantai vietettiin Möhkössä. Kerran tuli pieni sadekuuro, mutta pääosin aurinko paistoi, vaikka ilma olikin vähän viileämpi kuin eilen.
Kävimme myöhäisellä aamiaisella Mantalla nauttimassa täytetyt sämpylät. Sitten kävelimme Ruukkimuseon museokauppaan, mutta museota emme tänä vuonna kiertäneet.
Päivä meni lapsille kirjaa lukiessa, vesivärimaalatessa, ruokaa tehdessä ja nahistellessa. Mummo innosti minut ja lapset poimimaan metsämansikoita, sillä hän oli löytänyt aukion, jossa niitä oli valtavasti. Itse ehdin kerätä vain pari desilitraa, kun piti jo lähteä saattamaan poikaa pissalle takaisin kämpille. Meidän kaupunkilaispoika kun ei suostunut pissimään metsään.

Metsämansikoita

Teki kauheasti mieli sipsiä, mutta onneksi sitä oli Mantalla myynnissä. Pidimme lasten kanssa leffaillan ja katsoimme jonkin Maija Mehiläis -elokuvan. Jimi oli rannassa auttamassa pappaa ym. laskemaan venettä (tai siis ohjattavaa terassia) jokeen.
Ihan leppoisa päivä.

Terassivene?

Lauantai 16.7. Ilomantsi

Aamu meni koko perheellä kiukutellessa sisällä. Satoi vettä. Sateen tauottua ajattelimme lähteä käymään Petkeljärven leirintäkeskuksessa, jonne lopulta pääsimme puolen päivän jälkeen. Paikan päältä oli mahdollista tilata lounasta, siinä menisi kuulemma parikymmentä minuuttia. Tilattiin myös mummolle ja papalle, jotka pian ajelivat lakkasuolta paikan päälle.
Uunin kanssa oli jotain häikkää, joten lopulta saimme haukipyörykät ja muusin eteemme odotettuamme tunnin ja viisi minuuttia, salaattia onneksi saimme paljon aiemmin. Lapsilla vähän meinasi kärsivällisyys loppua, mutta onneksi ruoka oli sentään lopulta oikein maistuvaa.
Jimi jäi vielä lasten kanssa katselemaan maisemia ja leikkimään leikkipaikalle, mutta minut vanhempani raahasivat suolle keräämään lakkaa. Onneksi raahasivat, sehän oli ihan hyvä kokemus ja tulipa mukaan otetuille kumisaappaillekin lopulta käyttöä. (edellisestä lakkareissusta olikin jo viisi vuotta). Hieman alle tunnin verran jaksoimme suolla tarpoa. Lakkaa kyllä oli, mutta ei älyttömän paljon. Koko päivän kaikkien lakkareissujen saldo oli yhteensä reilut 4 litraa. Itse pidän lakasta lähinnä hillon muodossa, mutta olihan virkistävää pitkästä aikaa käydä tarpomassa suolla ja sääkin oli juuri sopiva, hieman viileä ja tuulinen, joten ei tullut älytön hiki ja ötökät pysyivät loitolla.

Sunnuntai 17.7. Ilomantsi-Kotka-Kouvola

Aamu alkoi pakkauksella ja kämpän siivouksella. Aamupala pummittiin mummolta ja papalta, kun meidän jääkaappi oli jo tyhjä. Matkaan päästiin 9.30. Automatka taittui vaihtelevassa säässä, aurinkoa ja kaatosadetta. Pidimme lounastauon Kiteellä. Tylsästi, mutta turvallisesti ABC:llä. Noutopöydän sunnuntaimenu oli kyllä harvinaisen maukas.

Lounaan jälkeen poika nukahti ja luovutin tyttären matkapuuhien suhteen ja annoin hänen pelata puhelimellani.

Saavuimme Kouvolaan kolmen jälkeen ja kävimme kirjautumassa hotelliin. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun koskaan majoituimme perheenä hotellissa! Nopeasti vaihdoimme juhlavaatteet ylle ja ajelimme Kotkaan Jimin kummitytön rippijuhliin. Pari tuntia vierähti sukulaisten ja uusien tuttavuuksien seurassa, mutta sitten oli jo kiire päästä nauttimaan hotellin tarjoamista ihmeellisyyksistä.

Huoneessamme oli parisänky ja lapsille pedattu pedit vuodesohvaan. Huone oli Tykkimäki-teemainen, mikä sopikin mainiosti seuraavan päivän suunnitelmia ajatellen. Lasten riemuksi kylpyhuoneessa oli amme.

Lapsia varten hotellilla oli pieni suunnistus, jonka myötä yleiset tilat tulivat koko perheelle tutuiksi. Pelasimme iltasella hetken tyttären kanssa liikuntapelejä älyseinällä ja poika nautti Jimin kanssa leikkihuoneesta. Väsymys sai pojan ylilevottomaksi ja ravintolan suunnistusrastia etsiessämme hän juoksi yhtäkkiä hurjaa vauhtia karkuun. Ensin en meinannut edes löytää häntä, mutta pian kuului kovaa parkunaa ja löysin pojan istumassa oven vierestä valtava sininen kuhmu otsassaan. Ystävällinen henkilökunta toi kylmäpussia ja lohdutti itkuista lasta lahjoittamalla hänelle (ja isosiskolle) pehmolelun. Vähitellen poika rauhoittui. Päätimme vetäytyä huoneeseen lepäilemään ja ostin aulasta pilttiä ja kolmioleivän iltapalaksi varsinaisen illallisen sijasta.

Disney junior, kaakaota ja vaahtokylpy olivat hyvä resepti iltaan. Lähdimme vielä tyttären kanssa käymään asiakassaunassa. "Hotelliloma on maailman parasta", hihkui neiti päästessään porealtaaseen. Saunaosasto oli oikein miellyttävä. Porealtaan lämmönsäätelyssä oli kuulemma jotain vikaa, minkä seurauksena vesi oli tavallista viileämpää ja kerrankin selvisin porekylvystä tulematta huonivointiseksi. Kävipä tuuri.

Maanantai 18.7. Kouvolasta kotiin

Tytär halusi heti herättyään aamukylpyyn ja tämä luksus hänelle totta kai suotiin. Meillä on kotona vain pienet muoviset vauva-ammeet, joten kunnon kylpyammeeseen pääsee todella harvoin.

Hotellin buffet-aamiainen oli kaikkien mielestä aivan mahdottoman runsas. Minä nautin. Tytär meni melkein lukkoon kaikesta tarjonnasta (tämä oli tosiaan lasten elämän ensimmäinen hotelliaamiainen.)

Retkemme viimeinen kohde ennen kotimatkaa oli Tykkimäen huvipuisto. Kukaan meistä ei ollut käynyt siellä aiemmin. Puisto ei noussut top-3 listalleni, mutta lasten kanssa se oli ihan mukava. Itse löysin yhden oikein mieluisan laitteen, joka oli myös hotellihuoneemme seinässä kuvattu Endeavour. Vuoristoradassa tuli ajettua useammankin kerran. Lapset nauttivat kovasti ja viettivät laitteiden välillä aikaa myös ulko- ja sisäleikkipuistossa. Seitsemän tuntia hujahti tuosta vaan, mutta lopulta tuli aika lähteä kotiin.

Tykkimäen safarieläimet voisivat ehkä kaivata hieman päivitystä...

Pitkän automatkan ja taukojen jälkeen saavuimme vihdoin kotiin. "Ihanaa olla taas kotona!" totesi poika hymyillen käpertyessään nukkumaan kainalooni hyvin myöhäisen iltasadun jälkeen.

Kaikki kuvat minun ja Jimin ottamia.

lauantai 24. syyskuuta 2016

Hiipunut kirjoitustahti

Täytyy todeta, että alun jokaviikkoisen kirjoitusspurtin jälkeen kävi niin, että lapseni ohitti vauvavaiheen, minkä seurauksena hän vaatii noin sata kertaa enemmän huomiota ja nukkuu vähemmän. Täytyy siis tarkkaan harkita, mihin ne muutamat "vapaat" tunnit päivässä käyttää, eikä tämä matkablogi ole ihan ensimmäisenä listan kärjessä roikkunut.
Tavoitteena on kyllä vielä joku torstai joskus jotain tänne lisäillä, kunhan aikaan saan. Ja onhan täällä jo nyt aika hurjasti matkakertomustekstiä ja kuvia ihmeteltäväksi.
Eli palaillaan taas!

Kärsivällisyydestä kiittäen, Laura

ps. Käytiin viime viikolla Ruotsissa pitkästä aikaa :)

torstai 19. toukokuuta 2016

Leirikoulu Englannissa 2003

Tervetuloa yläasteelle!

Leirikouluvihkon kannet
Peruskoulun 9. luokan päätteeksi lähdimme viikoksi leirikouluun Isle of Wightille Iso-Britanniaan. Matkustin tuolloin elämäni ensimmäistä kertaa lentokoneessa. Tuohon aikaan super eksoottista olivat mm. kolmioleivät, etikkasipsit ja ohutmuovista tehdyt muotoillut limupullot. Tältä reissulta minulla on kaksi matkakirjaa: "virallinen" opettajankin lukema leirikouluvihko, johon tehtiin myös matkalla koulutehtäviä sekä oma päiväkirjani, josta olen poiminut muutamia lisäyksiä (kursiivilla). Matkan talletin myös videokameralla ja muutamia valokuvia tuli napsittua filmikameralla, tosin lähinnä koulukavereista. Lisäksi koostin vielä yhteen muistivihkooni kollaasin kaikenlaisista lappusista ja kuvista. Sen vihkon sivut toimittavat tässä nyt kuvituksen virkaa (klikkaa isommiksi). Ainakin oli hyvin arkistoitu reissu.

Leirikoulun ohjelma

26.5. Maanantai
9.30 Kokoontuminen, Ryde-suunnistus
12.45 Portsmouth
Kokoelma kuitteja ja muuta sälää

27.5. Tiistai

21.05 Helsinki, kotimatka.

Päiväkirja

23.5.2003 Perjantai

10.40 (Englannin aikaa) Istun nyt bussissa, ajamme Lontoossa. Heräsin 03.15 (Suomen aikaa). Hassu aika syödä aamupala. Kaveri tuli hakemaan klo 4 ja sitten suunnattiin kirkonkylälle. Linkku lähti assalta puol 5. Ajettiin Helsinki-Vantaan lentokentälle. Siellä vähän hämilläni olin juu, mutta kaikki sujui hyvin. Ostin adaptorin, kun englannissa on erilaiset sähköpistokkeet. Koneessa istuttiin aakkosjärjestyksessä. Olihan helmi matka. Lento kesti puoli tuntia ylimääräistä (kova vastatuuli tai jotain). Syötiin koneessa aamupala. Nyt pitää lopettaa ja kuunnella opasta, koska se tuli vihdoin.
Lentolippu ja epäonnistuneet turistikuvat
11.40 Pysähdyttiin kierroksella yleiseen vessaan. Osa ihmetteli pinkkiä vessapaperia.. ai että kun omituista, heh. Ostettiin myös sandwich (emmä osaa) no niitä leipiä, mut bussissa ei saa syödä, pöhköä... Jatketaan...
12.55 Huh huh. Pikakierros Lontoossa. Yritin ottaa valokuvia. Opas lähti meneen. Nyt täällä sataa. Aletaan ajaan Isle of Wightille. Nälkä.
14.45 We had a break. Mä kuvasin  sieltä videoo. Mä oon vaan räpsinyt täällä nukkuvista ihmisistä kuvia kaikkien kameroilla. Noilla jätkillä oli kyllä niin lennokasta juttua. Tää bussissa olo jo tympii. Jatketaan matkaa, enää ei sada.
17.30 Ollaan nyt Rydessä meidän "perheessä". Se on vanhahko pariskunta Poppy ja Edward (Ted), vaikuttaa kivoilta. Tultiin tänne saarelle lautalla.
18.50 Syötiin ranskalaisia ja kalapuikkoja ja JÄÄTELÖÄ! Lähdetään kohta kävelylle. Näillä on koira, ihana musta labradorinnoutaja Bonnie. Väsyttää niin, etten meinaa pysyä pystyssä.
22.15 A-M ja Katja on suihkussa, mä kävin jo ja oon nyt yksin yläkerrassa. A-M ja Katja nukkuu samassa huoneessa, mulla on oma huone. Oltiin kävelyllä ympäri Rydee ja törmäiltiin koulukavereihin. Juotiin teetä ja keksiä täällä huoneessa. Helmee, mut väsyttää hirveesti, alan nukkuun, Öitä!
Englanti! Helmi päivä (tarkemmin oon selostanu leirikouluvihossa). Olin ekaa kertaa lentsikassa, nukuin hetken ja juttelin tosi järkeviä Pekalle ja Hidenille, joka tosin nukku melkeen koko matkan. Päädyin siis niiden väliin, koska aakkosjärjestys. Pekka otti pippuria kotiin matkamuistoksi, hehe. Ei koskenut korviin nousu tai lasku.
Poppy esitteli meille kaupunkia. Sillä oli päällään toppatakki, mutta sitten vaan ohut hame.
Tänään oon siis reissannut maalla, merellä ja ilmassa.

24.5. 2003 Saturday

7.45 I just woke up.
8.35 We eated ate breakfast (cereals, toast and marmalade) Öh joo. Sitten mä kuvasin videokameralla puutarhaa, kun Poppy tahtoi esitellä. Oli paljon kukkia. Puol 10 on tapaaminen bussiasemalla, Ted kai vie meidät sinne.
9.40 Ollaan linkkuassalla (oltu jo ½h) Lähetään varmaan kohta johonkin? Kaikki on kyllä jo täällä.
10.20 Istun nyt bussissa (doubledeckerin yläkerrassa!) Saatiin kahen päivän bussikortit, voi matkustella niin paljon kuin jaksaa, bussilla siis. Ostin muutaman postikortin.
12.45 Ollaan Newportissa. Oltiin täällä 2 tuntia shoppailemassa. Seuraavaksi mennään Osborne houseen. Mä ostin paidan, mut Eeva osti roskiksen ja nyt sen tarttee kantaa sitä mukana.
13.45 Syödään eväitä Osborne Housen pihalla (Saatiin perheistä lounaspaketit, majoneesivoileipiä).
19.00 Syötiin juuri "kotona" päivällinen: sipsejä, papuja, purkkilihaa ja salaattia. Katseltiin Osborne housessa tosiaan kukkia ja puutarhaa ja patsaita ja oli jotain koulutehtäviä siihen liittyen.
22.50 Oltiin joo tuolla hengailemassa ja saatettiin Ilona kotio, jee. Alan nukkuun, eli moro.

25.5.2003 Sunnuntai

8.15 Taas on herätty ja puettu, meen aamupalalle, jees.
12.00 Ollaan Sandownin Zoossa. Täällä on tiikereitä ja kaikenlaisia apinoita, videokuvaa löytyy niistä. Tultiin tänne puol 11 ja vielä pitäisi tunti olla.
13.45 Ollaan nyt Shanklinin rautatieasemalla, tultiin tänne bussilla ja nyt junalla takaisin Rydeen.
15.45. Huh huh, mä melkein äsken yrjösin! Toivottavasti en tuu kipeeksi... Se juna, millä me tultiin, heilu ihan kauheesti kuin joku vuoristorata. Sitten käveltiin ympäri Rydee. Yksi kauppa oli ainakin auki. Ostin sieltä semmosen hienon "Love is..." paidan. Se myyjä unohti varashälyyttimen siihen paitaan ja kun menin ulos, se alkoi piippaan. Ihan pelästyin. Sit vielä Joni ja Kuisma meni siitä just ohi ja ne nauroi mulle... noloo.
Sini ja Ilona tuli "meille" kylään, nyt ne on kyllä jo lähteneet. Syötiin muffinsseja ja mehua. Sit mua alkoi yskittää ja tuli huono olo ja oksetti. Nyt lepään hetken.
Oltiin Sinin, Ilonan ja Eevan luona kylässä Katjan kanssa. Pudotin kotimatkalla videokameran maahan, toivottavasti ei hirveästi ottanut kolhua. Toivottavasti ensi yö on lämpimämpi nukkua kuin edellinen.

26.5. 2003 Monday

8.00 Huooooh.  Ei vielä jaksais nousta...
12.50 Suunnistettiin Rydessä. Nyt olla Porthsmouthissa.
23.00 Oltiin Porthsmouthissa shoppailemassa 3 tuntia. Sitten palattiin Rydeen. Illalla oltiin kaikki leffassa kattomassa Matrix Reloaded. Se oli hyvä. Nukkuun!
Matrix on huippu! Oltiin leffassa kattoon Reloaded, se oli vähän sekava, varsinkin ilman tekstitystä, mutta hyvä. Suomalaiset nauroi ihan eri kohdissa kuin britit. Oltiin 3 tuntia shoppaileen, ihan huonoja kauppoja! Aamulla me suunnistettiin ympäri Rydee, eikö sit parempaa ohjelmaa keksiny?! Että, pitää oottaa syksyyn asti sitä Matrixin jatkoa, se loppui ihan kesken. Miten mä kestän?
Tänään oli ruokana 2 hampparia ja perunoita ja PAPUJA, aina vaan papuja, ai elämän kevät.
Eläintarha, automuseo ja kotiinlähtö

27.5. 2003 Tuesday

23.45 Tänään oltiin Salisburyssä ja Beaulieun automuseossa. Kirjoitin jo 2 sivua päivistä, joten en jaksa enää tähän kirjoittaa. Poppy on kipeä.
Aamulla herätys oli klo 7. Syötiin ja lähettiin. Lautalla yli mantereelle (taas siellä pyöri se sama tylsä video!) ja bussilla Salisburyyn. Piti käydä katedraalissa, mutta se olikin maksullinen, niin ei mentykään. Jätkän meni bussissa jotain vesisotaa. Puolen päivän maissa mentiin Beaulieuhun, moottorimuseoon. Kierrettiin alue jollain monoreilillä ja jonossa kaikui näätälaulu... Sitten käytiin Eevan ja Ilonan kaa jossain simulaattorissa. Automuseon tyylikkäin oli ehkä pyöreä appelsiinin näköinen auto tai auto joka oli päällystetty ruokailuvälineillä. Sieltä ajettiin Southamptoniin tunnix (!!) ostoksille. Ostin neljä paitaa. Sitten Porthsmouthiin ja lautalla yli ja takaisin Rydeen. Oltiin jo aikataulusta aika paljon myöhässä, joten soitin puhelinkioskista isäntäperheelle, että tullaan myöhässä päivälliselle. Hurjaa, se nieli mun rahat. Mutta nyt voin sanoa, että oon käyttäny englannissa puhelinkoppia, vaikkei ne oo täällä samanlaisia ku Lontoossa ne punaset. Sitten käveltiin kotio. Poppy on kipeä, joten Ted laittoin ruokaa: pitsaa ja perunaa. Ruuat asetellaan aina lautaselle valmiiksi. Sanottiin, että siksi ei tarvii syödä kaikkea, jos ei vaikka jaksa, mutta eihän sitä kehtaa olla syömättä, kun on oppinut, että kaikki syödään, mikä on lautasella. Sitten kylille hilluun. Rannassa oli sikana mein porukkaa, noh, tietty ne kännäs siellä. Mulla meni hermot siihen meininkiin ja kilahdin vaikka olin ihan selvin päin (ainahan mä oon). Sit juostiin kotio, kun oltiin jo myöhässä sovitusta aikataulusta, no myöhästyttiin vartti.
Muki on yhä minulla vuonna 2016

28.5. 2003 Keskiviikko/Wednesday

9.00 Heräsin tunti sitten, yritän tässä pakkailla.
12.40 Oon bussissa. Hyvästeltiin isäntäperhe satamassa, kauheesti vaan vilkutettiin. Saatiin vielä vikat eväspaketit. Meidät tuotiin autolla laiturin päähän. Hei hei Ryde ja Isle of Wight. Lautalla yli ja bussiin. Poppy ja Ted oli ihan loppuun asti satamassa, söpöä. Jäähän niitä hiukan ikävä...noh mähän heittäydyin tunteelliseksi. Saatiin niiltä muistoksi mukit. Ja matka jatkuu.
21.30 Suomessa ollaan! Moro moro.

Nyt se loppu.

torstai 21. huhtikuuta 2016

Heinäkuu Baltiassa 2001

Viro, Latvia, Liettua
6.7.-30.7. 2001
Perinteinen tapa asua bussissa ja viettää lähes koko heinäkuu ulkomailla. Matkassa mukana tavalla ja toisella Mokiaan liittyvää väkeä. Alkuun vietiin avustuskuorma Samaria-kodille Haapsaluun ja Pärnuun, sitten siirryttiin lomailemaan. Kulkuvälineenä kaksi tuunattua (vessatonta) linja-autoa, mukana myös polkupyörät. Oon häivyttänyt tekstistä taas kokonimet pois.
Puhun tekstissä todella paljon "kokouksista". Tällä termillä tarkoitan siis jumalanpalvelusta tai muuta vastaavaa hengellistä tilaisuutta. Ihan vaan selvennykseksi tämä tieto :)

Minulla on tässä ikää 14 vuotta. Kuvankaappaukset Google Mapsista.

6.7. Perjantai (Reede), Lähtöpäivä

8.25 Ollaan Sotkan takapihalla Hämeenlinnassa. Haetaan patjoja, jotka viedään Viroon. Sää on aurinkoinen ja lämmin. Heräsin 6.45. Laiva lähtee kolmelta, mutta pitää olla kymmeneltä Espoossa, koska haetaan vielä jotain tavaraa.
10.55 Pakataan autoa. Ollaan jossain lähellä Hesaa. Mika & Ulla on tällä, ne toi patjoja. On tosi kuuma, vaihdan shortsit.
12.15 Ollaan satamassa.
12.45 Ollaan sataman kahviossa, söin jäätelön.
14.10 Ootetaan laivaa terminaalissa.
14.50 Laiva on myöhässä. Päästään laivaan vasta 15.15. Pelasin hedelmäpeliä..
18.00 Ollaan Tallinnassa. Laivamatka tehtiin katamaaranilla, kesti vajaa 2h. Laiva keinui kauheasti. Rupesi oksettamaan. Viron ajassa on 17.00, täytyy siirtää kelloa. Tästä lähin ajat Viron aikaa.
17.05 Ollaan bussissa, lähetään Haapsaluun.
17.40 Ollaan tien päällä, Saku on paikan nimi. Etitään oikeaa tietä.
18.30 Ollaan Risti-nimisellä paikkakunnalla. Nukahdin äsken. On kuuma!
19.00 Käytiin kaupassa, ostin jätskin (vahvlitopsin, tasapohjainen). Oli hyvää.
20.50 Ollaan Haapsalussa, oltiin uimassa. Vesi oli lämmintä Nyt ollaan pizzeriassa.
23.00 Ollaan jossain Samarian [= Samaaria Eesti misjoon] mökin pihalla. Nukutaan teltassa. Mä nukun Irinan kaa. Kristina [virolainen ystäväni] oli täällä. Alan nyt nukkua. Hyvää yötä!

7.7. Lauantai (Laupäev), Võnnu (Haapsalun  vieressä)

7.45 Heräsin 7.30. Sää on lämmin. Puolet teltan katosta on ihan märkää. Viiden aikaan joku rastas alkoi rääkymään, enkä saanut nukuttua. Jaa niin. Olisi varmaan hyvä esitellä matkaseurue. Se tulee tässä: Teetupabussi: kuskina Veijo + Virtanen, Ilkka, Marko ja Marjo (9v). Jeesus-bussi: kuskina Jouni + Eeva, Laura (minä), Joonas(13v), Irina(10v), (eli siis meidän perhe. )
7.55. Nyt teltta on kuin pätsi. Äkkiä ulos! (Aurinko paistaa suoraan)
8.50 Mennään kauppaan Haapsalun keskustaan. Tää hiekkatie pölyää.
13.30 Ollaan jossain ravintolassa. Oltiin uimassa meressä. Uin Kristinan kanssa. Hajotin Joonaksen uimatuolin, Syötiin paljon jätskiä. Äiti syö seljankaa. Mun hiukset on ihan takussa.
14.20 Ruoka oli hyvää (sianlihataskut + ranskalaiset, paitsi muut sai jauheliharullia)
15.05 Ollaan siis Africa PUBissa, saadaan kohta jäätelöannokset. Ostin kaupasta valokuva-albumeja.
21.30 Ollaan Võnnussa, siis siellä, missä nukuttiin viime yö. Tääl on paljon porukkaa. Miehet pelas lentopalloa, Suomi-Viro-ottelun. Suomi hävis 0-3. Oon nyt bussissa. Meen syömään makkaraa.
23.15 Käytiin saunassa, meen nyt nukkuun. Hyvää yötä!!!
23.30 Oon nyt teltassa. Kuuluu "kivoja" yön ääniä: joku eläin pitää ääntä ja kaikki miehet lähiteltoissa kuorsaa. Virtasen teltta on toisella puolella aukiota, mutta kuorsaus kuuluu sieltä lujana. Nukun yksin, kun Irina meni äidin telttaan ja äiti ja isä sisälle. Koitan nyt nukkua.

torstai 7. huhtikuuta 2016

Royal Rangers ("partio") -leiri Venäjällä 2004

Kolmatta kertaa lähdettiin Lahdenpohjaan leirin ohjaajiksi kesäkuussa 2004, tällä kertaa meidän perheestä vain minä (16v) ja veljeni Joonas (15v). Jonkin byrokratiaseikan takia alkuperäiset leirisuunnitelmat kahdesta eri tyylisestä leiristä peruuntuivat ja homma supistui yhteen partioteemaiseen leiriin, joka pidettiin seurakunnan tiloissa ja pihalla. Ihan hauskaa se oli silti.
Huomaan, että mulla on ollut tapana hymiöiden sijaan tunkea tekstiini jatkuvasti tunnelmaa kuvaavia täytesanoja, kuten ziidee, sairasta, helmee, jeah, jep jep yms. Tää teksti on kyllä aika lailla niistä siivottu.
Lue leiri Venäjällä 2002 tästä. (Leiri 2003 tulossa myöhemmin)

16.6.2004 Keskiviikko, matkapäivä

Heräsin kello 7, pakkailtiin ja lähdettiin Nastolaan Manna ry:lle hakemaan ruokatavaraa. Sinne kaikki muutkin tuli. Hyppäsin heti Karo[liina]n niskaan, oli ihana nähdä, jee! Mä, Joonas, Karo ja Kaisu tultiin yhden Lassen (n. 65v.) kyydissä Simpeleelle asti. Siellä syötiin Rollsissa. ("Maukas, ystävällinen ja nopea" ...ja pah, kaikkea muuta. Venasin ihan hullun kauan hampparia.) Kun jatkettiin matkaa, Kaisu vaihtoi autoa, mutta tunnelma pysyi silti katossa. Tosin nukuttiin välillä. Pitkä matka istua autossa.
Matkalla Lasse sai sakot ylinopeudesta (50 ruplaa eli n. 2 euroa). Ruksalla [rukoushuoneella eli seurakunnalla] syötiin spagettia ja makkaraa. Mulla on vieläkin ihan hulluna eväsleipiä. Sitten pelailtiin pihalla Norjalaista, Kiveä ja Näkymätöntä hyppynarua.
Täällä on aika iso poppoo suomalaisia, en vielä tiiä edes kaikkien nimiä. Mä ja Karo nukutaan Musan ja Viktorin kotona olohuoneen sohvalla. [mukava vanhempi pariskunta, Musa osaa suomea.] Musa heti kyseli, miksei Irina [siskoni] tullut. Joku perhe nukkuu ruksalla, Joonas ja muut jätkät meni johonkin muualle majoittumaan. No kaipa se siellä niihin tutustuu ja pärjää iso poika (jonka tullilappua autoin täyttämään ja ruksattiin ekana vahingossa sex=female. hups!) Jotkut pojista puhuu vissiin sekä venäjää että suomea.
Karo on rasittava, laulaa mulle Tuiskua! Heh.

17.6. Torstai, "Aina ei mee hommat suunnitelmien mukaan"

Herättiin puol 8. Musa tarjosi aamupalaksi rosollia (!!), puuroa ja lettuja. Puol 9 mentiin ruksalle ja alettiin rukoilla, että saatais pitää leiri.
10.20. Kiva juttu. Meitä kiellettiinkin kaupungin puolelta pitämästä leiriä Lahdenpohjan koululla. Ehkä se ei oo sitten tarkoitus..odotellaan nyt, mitä tapahtuu.
12.20 Käytiin kävelyllä jossain harjulla Karon, Sergein, Oksanan, Iljan ja kahden pienen pojan kanssa. Kiva näköala. Otettiin upeita kuvia, mm. minä Karon kämmenellä. Tai no näkee sit onnistuiko ne.
13.50 Koko korttelista meni sähköt muutamaksi tunniksi. Syötiin sit valmissalaatteja ja kylmiä pinaattilettuja, makkaraa ja kiisseliä (niitä tuotiin leiriä varten Mannalta). Se Ranger-leiri pidetään tässä kirkolla lauantaista alkaen. Toista leiriä ei tule ollenkaan.
21.20 Kävin suihkussa, ollaan nyt Musalla taas. Joonas vei kaikki pesuaineet niiden majapaikkaan. Ne asustaa "keitaalla" - uusi talo, muttei patjoja, joten nukkuvat maton päällä lattialla. hah. Mutta niillä on sauna, vähän tasoitusta siis. Viktor osti meille jäätelöä.
Ruksalla siis lähinnä koko päivä häröiltiin. "Laura, Laura, missä on sun hiukset? - Mää myin ne pois, ostin parran!" toi oli joku läppä, johon liittyi myös partaveikko-käsinukke.
Illalla oli vielä rukouskokous, Ilja tulkkasi.
Äh, en jaksa kirjoittaa enempää...moro!

18.6. Perjantai, Valmistelupäivä

Herättiin klo 8. Pikapikaa aamupalalle, koska Musan piti lähteä Karin kanssa rekisteröimään meidän passeja. Ne sai ne rekisteröityä viimein vasta iltapäivällä. Virastojuoksua...
Mentiin 10 aikaan ruksalle, soiteltiin pianoa ja laulettiin Karon ja Kaisun kanssa. Kaisu soittaa tosi hyvin. Sitten valmisteltiin askarteluja. Tein semmoisen hienon rannekorun pahvikiekon avulla. Sähköt oli taas poikki, syötiin siis kylmiä ruokia - salaatteja ja kiisseliä!
Käytiin hakeen kiviä Laatokan rannalta Karon ja Nadjan kaa, siis leirille askarteluun. Hmm. Oltiin Kaisun kaa intiaaneja.
Viiden maissa lähdettiin porukalla koululle liikkasaliin pelaan koripalloa. Paluumatkalla pastorin pikkupoika Misha ammuskeli meitä voikukilla melkein koko matkan. Ja jotkut ohikulkevat jätkät huuteli meille että "Yo woman!".
Iltaruoka oli sentään lämmintä: pitsaa ja riisiä.
Huomenna viimein alkaa leiri! Jee! Kiitos Jeesus, että siunaat leirin, aamen.
Nyt voisin nukkua. Hyvää yötä!

19.6. Lauantai, Leiripäivä

Leiriväki ruksan edessä
No pöh! Just kun piti mennä suihkuun, niin pamahti taas kaikki sähköt pois. Ihan epää... No, mitäs kuhnailin. Musa paistoi lettuja, oli hyviä. Niin, jotain siitä leiristä voisin kirjoittaa, öö:
Heräsin klo 7.45 ja Karon kanssa hipsittiin ruksalle puol 9. "Myöhästelijät!" "öö??" No, meidän olis pitänyt olla siellä klo 7, kuten porukka oli illalla sopinut, mutta kukaan ei ollut muistanut meille sitä ilmoittaa. Aamu meni muutenkin aika sukasti, tuntui, että pyörin tyhjänpanttina, kun hommia ei oltu jaettu niin selkeästi. No, pienten raamiksella laulettiin ja opetusta kuunneltiin. Sitten, kun tehtiin leirihuiveja, niin mä tietty painoin sen värin myös pöytään. Ei se mitään, Andrei myös, ha-ha. Tehtiin Karon kanssa "porkkana sydän peruna" -huivi. ziidee!
Mie kerroin  tokalla pienten raamiksella saapas-tarinani, eli miten tulin uskoon, ja Karon kaa puhuttiin jotain edessä. Pienten ryhmä on siis 12v ja alle. Joo, yritettiin puhua poikia mukaan näytelmään, niillä on vähän motivaatio-ongelmia. No, Joonas suostui lopulta oleen Jeesus, mutta Joona ei suostunut millään mihinkään...
Pelattiin jalkapalloa - jalat mustelmilla. auuuh. Mutta oli kyllä tosi huippua. Täällä on leiriläisiä myös Miinalasta, vanhoja tuttuja edellisvuosilta. Ainakin Dennis, Artur ja Roma - kylläpä pojat olikin vuodessa kasvaneet! Julia antoi mulle valokuvan toissavuodelta.
Tuolla laulettiin Awesome God venäjäksi - vaude "Nash Bog vsemagushii Bog!".
Päivän loppujuhla oli ihan huippu: laulettiin, oli nukketeatteria ja meidän upea tuoli-draama (Kaisu oli ihan helmi poppamiehenä! Mahtava!)
Leiripäivä loppui puol 7. Leiriläiset siis menee koteihinsa yöksi ja palaa tai haetaan sitten aamulla. Sen jälkeen temmellettiin pihalla pastorin pikkupoikien kanssa nurtsilla ja otettiin erä Kiveä Suomi vs. Venäjä.

20.6. Sunnuntai, Leiripäivä

Aamulla herättiin klo 7 ja saatiin aamupalaksi lettuja ja mä kaadoin hillon pöydälle. Pojat oli jo ruksalla, kun päästiin sinne, ne tappeli juuri siitä, kuka pieras.
A-tuli
Leiri alkoi klo 9 aamuhartaudella ja aamupalalla. Koska ruksalla alkoi jumalanpalvelus, niin me suunnattiin järven rantaan pitään leiriä. Olin isojen ryhmässä mukana. Harjoiteltiin A-nuotion tekoa.
Sillä aikaa pienemmät pelasi. Sitten paistettiin nuotiolla makkaraa ja lettuja. Kahden jälkeen palattiin kirkolle autoilla. Paitsi eka lasti joutui käveleen osan matkaa, kun tie oli poikki, koska siinä oli juuri juna raiteilla ja sitä pakattiin. Me sullouduttiin Mikan autoon ja meitä oli monta, kun oli paljon pieniä lapsia sylikkäin.
Ruksalla pienillä oli ensin raamis ja isommat rakensi takapihalle keittokatosta oksista. Suomi-jätkät makoili nurtsilla (esittivät kuulemma lehmiä). Autoin pienempiä tekemään käsikoruja, jotkut ei millään tajunnu, niin keksittiin sitten helpompi versio.
Ruuaksi oli mielettömän hyvää kaalisoppaa ja salaattia.
Esitettiin taas draama Minä, Karo, Kaisu, Daniel ja Joonas (=Jeesus taas). Laulettiin ja oli joku näkkärikisa. Lopetettiin leiri puol 7 lipunlaskuun.
Illalla kierreltiin Karon kanssa kaupungilla ja ostettiin sen äidille suklaakonvehteja, irtona. Ja osa pojista tuli illalla Musan luo teelle ja jäätelölle.
Jaahas, nyt vois painua pehkuihin. "Kylläsh Mylläsh", kuten Sergei sanoi.
Paistettiin lettuja rannalla

21.6. Maanantai, paluupäivä

Ajellaan nyt Lasse autossa kohden kotisuomea, mä, Joonas ja joku venäläinen nuorimies. Leiri on siis ohi.
Herättiin klo 7 ja pakattiin kamat. Klo 8 ruksalle valmisteleen askarteluja. Aamuhartaus ja aamupala. Laulettiin "Nimeäsi Jeesus" venäjäksi.
Isot meni ulos ja pienet jäi sisälle askartelemaan hiiriä. Jotkut pikkupojat oikein innostui siitä: Misha teki 7, Edik askarteli ainakin 5 ja Borja (Boris) teki kai 3. Niitä siis auttelin.
Sitten pelailtiin ulkona Kartoshkaa ja Kiveä (=Kamin). Ruuaksi oli tonnikalasta tehtyä keittoa, yllättävän hyvää.
Tämä leiripäivä oli lyhyempi, joten loppujuhla ja koko leirin loppu oli jo ko 13. Laulettiin paljon ja esitettiin sydän-draama. Puhetta oli myös paljon ja sitten lopuksi lapset sai valita yhden lelun tms. läksiäislahjaksi, ainakin oli sellaisia huippuja hyrriä. Sitten me jo lähdettiinkin kotimatkalle, muut jäi vielä siivoamaan ja pakkamaan rangeri-tavaroita.
Kari pyysi mua elokuussa lähtemään Kurkijoen leirille askarteluvastaavaksi. Olisi kyllä tosi hienoa lähteä, mutta pitää kattoa onko koulu silloin jo alkanut.
Nastja teki mulle letit ja Karon pompula unohtui nyt mun päähän. Pyysin Kaisulta sen numeron, olis kiva olla viel yhteydessä. Kurkku on ollut eilisestä asti tosi kipeä.
Voi, tuolla oli kyllä mukavaa, vähän jää taas ikävä...ehkä tuun sit elokuussa, tosin silloin taitaa olla nuortenleirikin.. Äh en tiiä kaksi viikkoa aikaa päättää. Joonas ei enää halua lähteä Venäjälle, mä kyllä voisinkin.
Loppusanat klo 23.40 Kotona ollaan, ihan jees. porukat haki meidät huoltoasemalta ja nyt pääsee saunaan, ah! Reissu oli kaiken kaikkiaan mukava, mutta ehkä viime vuoden leiristä pidin vähän enemmän. Saa nyt nähdä, menenkö vielä joskus leirivastaavaksi.
Seuraavaan reissuun, hyvää yötä!

Я была в Россий. Там было хорошо.

Tämä jäi lopulta viimeiseksi lastenleirikseni Venäjällä (ainakin tähän mennessä), koska loppukesästä suunnattiinkin perheen kanssa lomareissulle Viroon. Seuraavan kerran Venäjälle kyllä suuntasin heti syksyllä, mutta se oli lukion opintomatka.

torstai 24. maaliskuuta 2016

Lukion opintomatka Petroskoihin

Meillä oli lukiossa ihan huippu venäjänryhmä (joka kylläkin jakso jaksolta kutistui kutistumistaan, kunnes meitä oli enää kaksi, jotka myös kirjoitti venäjän yo-kokeessa). Myös opettaja Emilia oli tosi mukava ja kannustava ja innostui järjestämään meille viikon opintomatkan Petroskoihin syksyllä 2004. Kertomus siitä, miten reissun itse koin. Kuvista suuri kiitos Marille!

5.9.2004 Sunnuntai

15.30 Auto pomppii ja tekno soi. Venäjällä ollaan. Tullissa ei tarvinnut jonotella. Hannu ajoi meidät minibussilla Tohmajärvelle, jossa vaihdettiin venäläiseen kyytiin. Lähdettiin liikkeelle aamulla klo 7. Matkalla mukana siis lisäkseni Iina, Mari, Elina, Suvi ja Emma sekä opet Emilia (venäjänope) ja Minna (bilsanope).

20.40 Muista: Dasha. Unohdin jo äsken mun hostin nimen, pakko kirjoittaa muistiin. Dasha Dasha Dasha, no niin enköhän nyt muista.

Lukion etuovi
20.50 Niin, olen siis Petroskoissa (jälleen pitkästä aikaa). Saavuttiin klo 19 koululle, jossa juotiin teetä ja jakaannuttiin perheisiin majoitukseen. Mun "host" on siis kohta 19-vuotias Dasha, joka juuri lähti ulos poikakaverinsa kanssa. Hän asuu äitinsä kanssa kerrostalossa. Kiva asunto, mä sain Dashan huoneen. Heti saavuttiin ruokapöytään ja tarjolla oli TATTARIA! (inhoon sitä) Mutta kohteliaasti pistelin nassuun. Oon ihan väsynyt, olo on kuin zombilla. Onneksi tänään kaiken voi laittaa matkaväsymyksen piikkiin.. Tota laukkua oli kiva raijata, vaikka nää ei ees asu kovin kaukana
koululta. Käsi tärisee varmaan vieläkin. Nää puhuu tosi hyvää englantia, mut pitäis koittaa kyl mahdollisimman paljon puhua venäjää. Melkein kaiken ymmärsin, mutta en ihan kuitenkaan, eikä mun enkkukaan oo mitään supervahvaa, mut eiköhän tällä pärjää. Näillä on kilpikonna, se kuulemma kulkee täällä vapaana lattialla, joten pitää varoa, etten astu päälle.

Oikeestaan on ihan helmee olla täällä, vaikka en aluksi halunnu lähteä, kun nyt jää esim. serkun häät välistä. Koulukirjat ei tullu mukaan, no riittää, että saan äikän aineen kirjoitettua.
Aamulla ylös 7.45.

torstai 17. maaliskuuta 2016

Lastenleirille Venäjälle! 2002

Olen ollut kolmena kesänä mukana ohjaajana lyhyillä kristillisillä päiväleireillä Lahdenpohjassa (ven. Лахденпо́хья) ja Miinalassa (ven. Ми́йнала) Venäjän Karjalassa. (Paikannimet ovat siis yhä suomalaisia rajan toisella puolen.)
Ensimmäinen leirikokemus tuli juuri ennen kuin täytin 15 vuotta vuonna 2002. Seuraavat pari kesää leireilin myös. Osasin venäjää vähäsen, oltiin luettu sitä äidin ja isän kanssa kansalaisopistossa. Nämä leirit ja muukin avustustyö sytyttivät minussa kipinän opiskella venäjää vielä paremmin ja lopulta pääsin lukemaan sitä ihan yliopistoon asti.

25.6.2002 Tiistai, menomatka

19.30 Lähettiin kotoa ajamaan klo 12. Ollaan nyt Venäjällä. Ajetaan Jenkillä [meillä oli tuolloin autona Oldsmobile] Käytiin kahviossa syömässä nakkipiirakat. Pysähdyttiin matkalla pari kolme kertaa. Tullista mentiin nopeasti, tullimiehet ihasteli vaan auton moottoria. Ajetaan nyt kohti Lahdenpohjaa. Täällä on vähän ahasta, kun osa tavarasta on takapenkillä. Eka leiri on alkanut jo pari päivää sitten, mennään sinne siis huomenna kesken mukaan.

26.6.2002 Keskiviikko, Lahdenpohjan leiri

06.47 (venäjän aikaa). Ihana herätä tähän aikaan joka aamu. Tultiin eilen illalla Lahdenpohjaan ja mentiin nukkuun keskiyöllä. Majoitutaan kirkossa. Mä oikeesti kuolen väsymykseen. Pakko alkaa pukeen. Mennään tänään lastenleirille johonkin koululle.
19.30 Oli ihan mukavaa. Ilma oli kiva, vähän vaan satoi. Oltiin yhdellä koululla. olin 10-12-
Leiriläiset saivat leirin päätteeksi lahjareput täynnä tavaraa.
vuotiaiden ryhmässä. Siellä oli yksi Katja, joka antoi mulle rannekorun. Ekana oli aamupala, sitten raamis [raamattuhetki], ulkoilua (pelasin lasten kanssa sulkkista), ruoka (söin alle puolet...), raamis ja jossain välissä askarreltiinkin. Ollaan nyt meiän huoneessa. Täällä on Suomesta myös Ruut, se on myös täällä meidän huoneessa. Salissa on menossa rukouskokous.
20.30 Ollaan puol tuntii vaan naurettu väsyneenä.
22.00 Söin iltapalaksi leipää ja pelmenejä (täytettyjä mararooneja). Huomenna alkaa uusi leiri Miinalassa. Tää edellinen oli kolme päivää (ma,ti,ke). Niin me tosiaan askarreltiin "Irina-örkkejä" ja muutakin. Kirjoitin tosi monelle mun osoitteen ja ne sit antoi omiaan mulle. Ainoo vaan, että näissä ei oo nimiä osassa...kiva.
Pitäis alkaa nukkua, huomenna ylös klo 7.
22.15 Nyt äiti sano, että mä en olis saanu ottaa sitä korua vastaan Katjalta. Se olikin sellainen, minkä ne kaikki oli tehny siellä leirillä ja se liitty johonki raamattujuttuun.. äsh. No jaa, Hyvää yötä.

27.2.2002 Torstai, Miinalan leirin 1. päivä

7.30 Huomenta! Söin aamupalaksi puuroa. Pitäisköhän kertoo, ketä suomalaisia meitä täällä on: Kari (leirien päävetäjä), 2xTuula, Eila, Ruut, Elviira (onkohan se venäläinen tai virolainen?) ja meidän perhe. Tänään mennään Miinalaan uudelle leirille. Meen peseen hampaat.
7.40 Kivat, joku oli lyöny välioven liian lujaa kiinni, niin ei meinattu päästä asuntopuolelle. Asutaan täällä pastorin lasten huoneessa. Lähetään Miinalaan klo 8.
19.15 Olihan päivä. Aamunavaus ulkona, raamis, leikkejä (pelattiin sählyä). Lapsia on noin 35. (Lahdenpohjassa oli 60). Kaksi ryhmää (isot vihreitä ja pienet punaisia), olin isoissa. Oli kiva ilma. Raamiksien aikaan vähän satoi, mut ei haitannu, ku oltiin just sisällä. Ollaan yhdellä koululla. Paljon hienompi ja uudempi kuin eilen, vessatkin hyvät, jos vertaa ja ulkona parempi piha.
Unohdin nimilapun kirkkoon. Päivä loppui klo 16, mut sit venattiin siellä, kun isä kuskas joitain lapsia kotiin. Sit käytiin kaupassa (torit meni jo kiinni). Eila lähti kotiin. Meen nyt suihkuun, osa on jossain uimassa.
20.55 Soinnutin lauluja. Syön "mutteripullaa" ja tuli tässä mieleen yhen Andrein tän päivän legendaarinen huudahdus: "Don't see, don't see!", kun se tarkoitti tyyliin, että "ette sitten nähnyt tästä mitään", kun se jotain pietä mokaili.

28.6.2002 Perjantai, Miinalan leirin 2, päivä

12.45 Satoi äsken. Isoilla on hammasvalistusta ja pienet on ulkona. Istun varaston lattialla. Mun piti yllättäen kertoo mun uskoontulosta raamiksella (ei ollu varoitettu etukäteen), sit Elviira vielä haastatteli mua. Tehtiin sellaiset opetukseen liittyvät rannekorut: musta-punainen-valkoinen-sininen-vihreä-keltainen [synti-Jeesuksen veri-puhdas sydän-kaste-kasvu-taivas] Lähetän omani varmaan Katjalle. Pelasin yhen tytön kanssa soft tennistä käytävällä. Tehään täällä varastossa lahjapakkauksia, näitä annetaan sitten kaikille loppujuhlassa.
19.30 Oli kiva päivä. Pelasin 10-vuotiaan tytön kanssa soft tennistä. Se oli hauskaa. Lapsia tuli tänään enemmän kuin eilen. Esitettiin tän päivän loppujuhlassa draamanäytelmä, olin pääosassa (ei oltu ehditty harjoitella, vähän inspiraatioo... [ehkä tarkoitan tässä kuitenkin, että piti improvisoida :D])
Kirjoitin venäläisten laulujen sanoja ylös. Opetin leikin siihen "Tiedän, että Jeesus kuoli puolestain" -lauluun. Laulettiin sitä tietty venäjäks. Kun leiripäivä loppui, käytiin kaupoissa. Irina osti
pehmohiiriä ja mä ostin soittorasian. Mennään nyt viettään isän synttäreitä yhen Musan luo. Huomenna kotiin. Näin tänään kaupungilla Katjan, mutta se koru oli mulla kirkossa....mätä...
Laululeikkiä vetämässä Ruutin kanssa
Pakkaan kaiken valmiiksi, ei tulla huomenna enää takaisin tänne kirkkoon, vaan ajetaan leirin jälkeen suoraan Suomeen.
23.00 Yritin harjoitella kirjeen kirjoitusta venäjäksi. Hauskaa, muttei oo sanakirjaa.

29.6.2002 Lauantai, Viimeinen leiripäivä

16.30 Ollaan autossa matkalla Suomeen. Herättiin klo 7, pakattiin auto. Leirin aamunavaus oli ulkona ja Kari kertoi kaikille, että mulla on kohta synttärit ja sitten lapset lauloi mulle englanniksi. Sit Musa antoi mulle lahjan. Moni lapsi teki mulle kortin ja jotkut antoi niiden askartelut mulle. Yksi tyttö antoi mulle rannekorun (tällä kertaa se ei ollut sellainen leirikoru). Koululla pidettiin joku tanssiesitys ja me mentiin (siis koko leiriporukka) siksi ajaksi uimaan. Ollaan Sortavalassa, mennään nyt torille. Jatkan kohta.
17.10 Äiti osti lenkkarit. Jatketaan: Sain tosi monelta osoitteet ja kaikki keräsi toisiltaan nimmareita. Mä en uinut siellä rannalla, johon mentiin siis autoilla. Pelasin 8-vuotiaan pojan kanssa soft tennistä. Tultiin koululle takaisin syömään. Ruuan jälkeen 12-vuotias Artur innostui mun kamerasta ja halusi ottaa sillä kuvia. No annoin sen ottaa yhden kuvan, kun filmiä ei ollut enää niin paljon. Loppujuhlassa laulettiin paljon, syötiin lettuja ja jaettiin lahjapaketit kaikille lapsille.
19.15 Ollaan tullissa. Oltais päästy läpi, mutta jostain paperista puuttui yksi leima, äiti käy vielä hakeen sen. Sitten vielä Suomen tulli.
19.30 Suomessa ollaan. Mennään yöksi mummolaan ja huomenna ajetaan kotiin.