torstai 28. tammikuuta 2016

Ensimmäinen matka Venäjälle 2000

Kesällä ennen yläasteelle menoa kävin ensimmäistä kertaa Venäjällä, Karjalassa. Matka oli Mokian järjestämä avustusmatka. Ainakin jokin yhteistyökuvio näissä avustusmatkoissa oli Karjalan ev.lut. kirkon kanssa. Venäjälle vietiin jätesäkkeihin pakattuna vaatteita, kenkiä yms. Välillä sitten päästiin me lapsetkin (Minä, Joonas ja Irina) mukaan näille reissuille.
Reissun aikuisia: isä, äiti, Eila, Jarkko, Taavi, Räksä, Veijo, Olli.

Matka Venäjän Karjalaan 8.-16.6.2000

Ajoreitti sinne ja takaisin (Kartta Google maps)

Torstai 8.6. Menomatka Sortavalaan

"Jouduttiin purkaan kuorma tullissa"
7.30 Ollaan matkalla. Herättiin 4.30. Ajettiin just "Pasin" ohi, se on joku paikkakunta.
9.04 Oltiin syömässä aamupalaa, mä söin mustikkatötterön. Ollaan vielä siis Suomen puolella.
14.20 Ollaan tullissa. Jouduttiin purkaan kuorma. Nyt se on taas kasattu.
18.30 Ollaan Sortavalassa. Täällä on käynyt paljon lapsia. Yksi on Tanja, se on kiva.
20.00 Mennään kohta nukkumaan. Nukutaan kirkon lattialla.

Majoituttiin kirkon lattialle

Perjantai 9.6. Sortavala-Tuksa

9.10 Ollaan just herätty tunti sitten. Eila lähti Tatjanan kanssa Valamon luostariin. Me mennään kohta tullaamaan tavarat.
11.45 Me lapset oltiin kävelyllä Sortavalan kaduilla jonkun Irinan kanssa (tai joku Ira se oli se nainen). Käytiin huvipuistossa, mutta se ei ollut auki. Sitten me oltiin kaupassa ja postissa. Muut kantaa säkkejä yläkertaan (3. kerros)
12.35 Ollaan huoltoasemalla. Lähdetään ajamaan kohti Petroskoita.
16.40 Oltiin syömässä. Ruoka oli ihan ok. Paikan nimi on Salmi (Салми)
21.40 Ollaan Tuksassa jonkun mummon talossa. Muut on vielä autossa hakemassa yöpymistavarat.

Lauantai 10.6. Tuksa-Petroskoi

00.15 Mennään nukkumaan. Käytiin saunassa. Se oli vanhanaikainen pihasauna. Täällä asuu yksi mummo, Sandra.
9.45 Ollaan vielä Tuksassa, lähetään kohta.
12.10 Oltiin Aunuksen torilla. Ostin hiusnipsuja. Irina osti repun.
15.30 Ollaan Petroskoissa. Mä oon taas bussivahtina. Tatjana (Tanja) ja Olli on jossain käymässä, no nyt ne tulee.
16.15 Ollaan tässä vieläkin. Kannettiin säkkejä.
17.50 Ollaan Petroskoin Karjalankirkossa. Täällä on yksi kiva 16v. tyttö Katja. Kerrostalossa monestoista kerros.

Sunnuntai 11.6. Petroskoi

Petroskoissa
10.30 Ollaan menossa Teetupabussilla kirkkoon. Aamulla etittiin ruokapaikkaa, mutta ne oli kiinni. Sama homma eilen illalla. Nyt me ostettiin kaupasta piirakkaa.
17.30 Kirkko oli venäjäks. Sen jälkeen Katja näytti valokuviaan ja antoi mulle yhden. Ruvetaan
kirjeenvaihtoon. Sen jälkeen oltiin torilla, sitten mentiin toiselle torille. Nyt ollaan hotellissa, eikä saa tehdä mitään. Lapsilla on oma huone, 3 sänkyä.

Maanantai 12.6. Petroskoi

9.30 Heräsin just. Nukuin hyvin.
14.40 Tultiin just torilta. Ostin kengät. Tori oli tosi iso. Äsken satoi ja mun nenästä tuli verta.
16.10 Tultiin hotellille. Sitä ennen siivottiin Jeesusbussi. Sormi on tosi kipeä.

Tiistai 13.6. Petroskoi-Tuksa

10.30 Herättiin seittämältä. Ollaan jonkun rengasliikkeen pihalla. Aa
mulla Irinan makuupussinpussi oli hävinnyt. Se löytyi likavaatekassista.
14.30 Ollaan kahvilassa Täällä on ihana kissanpentu, ihan musta. Se leikki Joonaksen ja Irinan kanssa. Oltiin torilla ja käytiin syömässä ja kaupassa. Nyt ollaan ajamassa Tuksaan sen mummon luo.
20.00 Ollaan Tuksassa sen Sandra-mummon kotona. Äiti ja Sandra on kokouksessa. Isä on täällä ja Sandran sisko.

Keskiviikko 14.6. Tuksa-Iljits-Vitel

13.30 Herättiin klo 10. Käytiin torilla 11-13. Ostettiin Sandrale kengät. Mä ostin lippiksen ja hiusnipsuja ja pompuloita. Nyt ollaan Sandran kotona, se laittaa ruokaa. Sandra on 72v. Ruokana on keittoa.
"Täällä oli lapsia käymässä auton edessä"
17.10 Iljits. Täällä oli lapsia käymässä auton edessä. Yksi oli Natalia ja äiti antoi sille paidan ja sen
pikkusiskolle kolitsipuvun. Se Natasha (12v) oli täällä auton sisällä. Julia haki veljensä Sashan, se oli ihan pieni. Me annettiin niille keksiä ja limua ja kirjoja. Nyt ne lapset on tossa auton edessä ja osa on jo lähtenyt. Joonas, Jarkko ja Taavi on kalassa. Ollaan joen rannalla.
17.50 Nyt me jatketaan matkaa. Ne lapset olivat äsken T-bussissa juomassa limua meidän kanssa.
21.15 Ollaan Vitelissä jonkun Valentina-mummon kotona. Me lapset nukutaan täällä, muut nukkuu autoissa.

Torstai 15.6. Vitel

10.15 Ollaan Vitelissä. Nukuttiin sen mummon luona. Siellä oli 2 kissaa. Toinen oli sairas, toinen oli pentu. Se oli kova saalistamaan narua. Sitten sillä oli 2 vuohta: äiti ja kili. Me syötiin aamupalaksi lettuja. Ne oli samanlaisia paksuja kuin Sandran tekemät. Nyt mennään rantaan.
Kissanpentu oli söpö
14.20 Vietiin taas 3 J:n kopla kalaan. Sitten käytiin syömässä. Nyt Irina on kissan kanssa Valentinan mökin portailla, minä olen vieressä. Oltiin Laatokan rannalla. Nyt on aurinkoista. Kissa kyöhnää.
16.15 Haettiin pojat kalasta. Ne oli saanut haukia. Nyt me annettiin sille kissalle kalaa. Kohta kai syödään kalaa.
17.15 Istun autossa. Tästä kävelee ohi paljon lehmiä. Vietiin sille mummolle rahaa ja kirjoja kiitokseksi. Sillä oli kylässä sen tyttö ja sen tytön poika.
18.20  Tossa toisella puolella asuu ihmisiä ja niillä oli kaksi kissanpentua ja yksi koiranpentu. Me leikittiin niitten kanssa, ne oli söpöjä pentuja.
Jalkapallopeli alkamassa
20.25 Oltiin Vitelin Srk-talolla. Laulettiin ♪. Kun Olli piti riparia, me pelattiin kylän poikien kanssa jalkkista. Mä kaaduin nokkosen päälle. Lopuksi pelattiin koripalloa. Mä olin ainut tyttö, joka pelasi.
22.10 Ollaan nuotiolla. Oltiin äsken yhden Tashan kotona ja pelattiin jalkapalloa yms. Nyt osa lähti pois ja Tasha (11v) ja Sasha (14v) tuli meidän kanssa paistamaan makkaraa.

Perjantai 16.6. Vitel-Sortavala-Suomi

8.50 Lähdettiin Vitelistä. Alun perin piti lähteä jo klo 7, mutta kukaan ei herännyt. Menin eilen, siis tänään, nukkuun 00.15, pelattiin Sashan ja Tashan kanssa klo 23:een asti. Sasha ja Tasha on naapureita.
12.05 Ollaan Sortavalassa kirkossa. Kohta syödään.
13.55 Ollaan käyty torilla ja kaupoissa. Ostin värikynät. Meinasin ostaa kengät, mutta ne oli pienet. Nukutaan yö kirkossa.
18.00 Me lähdetään kuitenkin jo tänään Suomeen. Sain kengät.
19.50 Meillä on kiire, tulli menee kiinni klo 21.00 Oltiin syömässä pika-pika-ateria ja nyt ajetaan rajalle. Aletaan siivoamaan bussia.
20.10 vielä 32 km Värtsilään. Aikaa on vielä puoli tuntia.
20.20 Taivaalla näkyy sateenkaari.
21.10 (= 20.10 suomen aikaa) Ollaan Suomessa. Toinen bussi jäi Venäjälle. Ajetaan mummolaan kohti Ilomantsia.
20.35 Tien yli juoksi hirviä. Tie on melkein yhtä huono kuin Venäjällä.
21.30 Ollaan perilla mummolassa. Mennään saunaan.