maanantai 18. tammikuuta 2016

Matka Bulgariaan 1999

Matka Bulgariaan 1.7.-5.8.1999

"Mokian pulaanjäämismatka", seikkailu autolla halki Euroopan aikana, jolloin rajoilta sai vielä leiman passiin (ja lapset oli vain luetteloitu äidin passiin).
Matkapäiväkirjaa pitänyt Laura 12v.
Puhtaaksikirjoittanut ja toimittanut Laura 28v. Kirjoitusasua olen korjannut lähinnä lisäämällä aika reilusti pilkkuja ja pisteitä. Muutamia selvennyksiä on lisätty [pidempiä hakasulkuihin] sekä päiville lisätty otsikot.

Matkaseurue ja kulkuväline
Matkalla mukana:
Meidän perhe: Jouni (isä, useimmiten kuskina), Eeva (äiti), Laura 12v. Joonas melkein 11v. Irina 8v.
Mika ja Ulla (parikymppinen nuoripari)
Ritva ("vara-mummo", evankelista)
Räksä, Ossi ja Hessu (tekstissä usein: "Mokian pojat/miehet")
Bulgariassa myös: lentäen saapunut PK:n perhe (tekstissä mainitaan vain tytär Ninni) sekä Peter Janev (paikallinen srk-työntekijä)

Kulkuneuvona teetupabussi. Bussissa ei ollut vessaa/peseytymismahdollisuutta. Tarvittaessa nukuttiin (tiiviisti) patjoilla bussin lattialla, mukana oli myös telttoja. Istumapaikkoina pöytiä ja tuoleja, takaosassa erillinen keittiö, joka oli menomatkalla täynnä wc-pönttöjä ym, jotka vietiin avustuksena erääseen seurakuntaan. Me lapset olimme pakanneet mukaan vanhoja pehmolelujamme, joita voisimme antaa lapsille tai esim. pyhäkouluun Bulgariassa.

Matkapäivät:

27. Liettua, Latvia, Viro
28.7.-5.8. Viro
5.8. Paluu Suomeen.

Ja sitten itse päiväkirja. On aika pitkä, onhan tässä yli kuukauden merkinnät:

Kyykkyvessoja oli matkalla paljon

Torstai 1.7. Matka alkaa

12.10 Ollaan laivassa. Saavutaan kohta Eestiin. Herättiin klo 4.30
17.25 Virossa. Käytiin syömässä. Puhalletaan puhallustusseilla, jotka ostettiin laivalta. Mennään kohta ehkä uimaan.
20.40 Ollaan Latviassa. Oltiin uimassa meressä ja nyt haistaan ihan kuolleelle kalalle.

Perjantai 2.7. Päivä Liettuassa

8.30 On mun [12-vuotis] synttärit. Ollaan Liettuassa. Vessat on "upeita".
12.30 Oltiin huoltsikalla aikaa sitten, ostin jätskin ja bratwurstin. Nyt luen.
17.55. Ollaan motellissa. Sain Ritvalta lahjaksi 20 Dem = 60 Fim. Nukun Ritvan kanssa samassa huoneessa.

Lauantai 3.7. Ajo läpi Puolan

Haikaranpesä tolpassa
14.20 Suomen aikaa. Ollaan Puolassa. Eilen sain synttärilahjaksi Nallen ja Pupun. Oltiin äsken huoltsikalla ja syötiin evästä. Muuten, kun tultiin Liettuasta niin siellä rajalla oli jonossa yli 200 rekkaa.
16.40 Matka on sujunut. Täällä on paljon haikaroita, on nähty 12 pesää.
21.15. Puola. Ollaan ajettu, ajettu, ajettu. Ristejä ja mariankuvia on joka puolella ollut. Mentiin Lublinin ohi. Auto tärisee. Niin joo, oltiin parkissa ja nähtiin koiria, emo ja pentu. Nyt lopetan kirjoittamisen, moi!

Sunnuntai 4.7. Slovakiasta Unkariin

10.15 Ollaan Slovakiassa. Syötiin aamupala ja ollaan lähdössä matkaan.
10.30 Tiet on kamalia, ihan mutkaisia. Istun Miku-nallen kanssa isän takana.
10.50 Ollaan ajettu harhaan pari kilometriä. Joonas on kipee.
Kysyttiin neuvoa tiestä, löydettiin takaisin, kaikki ok.
11.30 Ja vuorell' oli linna ja linna se oli iso.♪
12.30 Oltiin pysähdyksissä P-alueella ja oltiin vesipumpun alla suihkussa.
13.40 Päästiin Unkariin. Saatiin konsertti mustalaisilta. Isi antoi niille extrahot turkinpippureita [karkkeja], muut antoi rahaa.
16.20 On kuuma, kuuma kuuma... Melkein päästiin uimaan, mutta ei niin ei. Nyt ajellaan. Lämpö on +32ºC, huh huh.
20.00 Oltiin hotellissa syömässä. Ruoka oli hyvää. Pysähdyttiin huoltsikalle, ostetaan juotavaa.

Maanantai 5.7. Romanian vuoristoseudulla

8.55 Ollaan Unkarissa leirintäalueella. Oltiin eilen uimassa altaassa. Ollaan lähdössä.
10.30 Ajetaan kohti Romaniaa.
14.30 Ollaan Romaniassa. Katulapsia on, köyhää on.
15.10 Huoltoasemaa etsimme, vaan sitä ei näy. Ekassa ei ollut dieseliä ja toka ei ollut huoltoasema. Maisemat on ollut hienoja.
15.40 Oltiin syömässä keittoa. Luultiin keittoa alkuruuaksi. Mun keitossa oli kärpänen, sit mä en syönyt sitä. Kamera jäi autoon, en saanut kuvia. Ollaan vuoristossa.
17.00 Oltiin torilla Romaniassa. Ostin olkihatun.
17.45 Ollaan huoltsikalla.
21.05 Vähän aikaa sitten jossain kylässä tuli lehmiä vastaan tiellä. Nyt ollaan valtatiellä. Luin Peppiä.

Tiistai 6.7. Saavutaan Bulgariaan

11.30 Ollaan ajettu. Sain filmin täyteen kuvia. Ollaan Romaniassa. Luin Pepin loppuun. Ollaan vuoristossa.
Tonavan ylitys
12.00 Maisemat on upeita. Vuori näkyy kaukana ja ollaan jo aika korkeella, noustaan koko ajan. No nyt vähän laskeudutaan.
14.00 Oltiin syömässä pihviä ja ranskalaisia.
14.50 Vuoret jäi taakse.
15.00 Kun pysähdyttiin valoihin, niin joku mies myi ”siivoussieniä”. Katulapsia ollut silloin tällöin. Isä antoi yhdelle 10 000 leitä. (n. 6 mk)
17.00 Ollaan Bukarestissa, Romanian pääkaupungissa. Luen Veljeni Leijonamieli -kirjaa.

Auringonlasku Tonavalla
19.00 Ollaan tullissa. Ostettiin limut. Rukoillaan. Isä on jossakin jumissa, selitän kohta lisää*
20.20 Ajetaan Tonavan yli. Ollaan kohta Bulgariassa. Pitkä silta, upeet maisemat. Saavutaan tulliin. OLLAAN BULGARIASSA!

* Romanian tullissa oli Mika Häkkinen -fani. Kaikki meni hyvin.

Keskiviikko 7.7. Bulgariassa

8.10. Ajetaan. Herättiin äsken. Mä nukuin patjalla ilman peittoa. Äiti nukkui (taas kerran) lattialla. [Mokian] ”pojat” nukkuu nyt, kun ne ei nukkunut yöllä. Nyt mennään kai aamupalalle.

12.50 Oltiin uimassa Mustassameressä. Vesi oli lämmintä. Ajetaan kohti Burgasia. Mulla on paha olo.
13.30 Oltiin huoltsikalla. Takapihalla oli vaalea hevonen ja musta pikkuvarsa. En saanut kuvaa, harmi. Ei oo enää paha olo.
13.45 Ajetaan kohti Burgasia. Irina yrittää nukkua 4 patjan päällä. Nyt se huutaa mua.
15.30 Ollaan Burgasissa. Syötiin Peterillä makkaraa. Nähtiin PK:t. Ajetaan kohta Koteliin. Mä istun Ninnin vieressä.
22.30. Rengas puhkesi matkalla. Ollaan motellissa Kotelissa. Mä nukun Ullan ja Mikan kanssa samassa huoneessa. Menen nukkumaan. Huomenna lähdetään kaupungille. Hyvää yötä!

Bulgarian kartta (Google maps). Mainittuja paikkakuntia merkattu punaisin kehyksiin.

Torstai 8.7. Kotel, Bulgaria

10.30 Ollaan syöty aamupala. Herätin Ninnin. Nukuin hyvin homeisessa huoneessa. Kävin suihkussa. Lähdetään kävelylle, moro!
14.50 Oltiin syömässä Melbaa = jäätelöannos. Nam! Etitään postia.
18.50 Kävellään pitkin katuja. On toreja. Ostin vaatteita. Etsin mekkoa, en löydä mistään.
→ Mekko löytyi, upee!

Perjantai 9.7. Sliven, Bulgaria

7.45 Ollaan herätty. Pölistiin ja laulettiin puoli kahteen, siis minä Ninni ja Irina. Nyt pakataan.
11.30 Söin kynäjäätelön, nam! [kynänmuotoinen mehujääpuikko] Mennään kohtaa maauimalaan Sliveniin.
18.30 Ollaan Paniassa [joku romanikylä]. Pidettiin äsken lastenkokous. Ritva puhui ja opetti flanellokuvilla, Peter tulkkasi. Nyt me saadaan juotavaa.
19.15. Ollaan täällä vieläkin. Maauimalassa oli muuten hauskaa. Vesi oli viileää, virkisti. Täällä on paljon lapsia, kun oli kokous.
20.00 Kivoja lapsia. Annettiin niille pehmolelut, oli tosi iloisia. Ne kysy meidän nimiä. Sit me otettiin valokuvia niistä. Nyt etitään hotellia.

Lauantai 10.7. ”Ollaan täällä jossain”

9.55 Tänään on äidin synttärit. Eilen me yritettiin jutella pihalla yhen pojan kanssa, se puhu bulgariaa. Kerättiin käpyjä, ne on tosi isoja. Ollaan hotellissa ja lähetään kohta.
Bulgariassa pään nyökytys tarkoittaa ei ja pyöritys kyllä.
14.10 Istutaan autossa. Oltiin torilla. Ostin lenkkarit ja kynsileikkurin (äidille). On tosi lämmin. Mennään kohta Dimitrovgradiin. Pysähdyttiin juomaan.
17.47 Syötiin pizzaa, oli tosi hyvää. Vessat oli hienoja. Se kyllä maksoi se vessa. Syötiin jälkkäriksi jäätelöt. Nam!
18.25 Oltiin keinussa, lähdettiin just ajamaan. Minneköhän mennään yöksi? No, isä tietää.
22.30 Joo, ollaan täällä jossain. Täällä on ihana kissanpentu, Irina kai kiinty siihen. Nukutaan yhessä talossa. Lapset ja ”pojat” nukkuu yhdessä huoneessa ylhäällä. Nyt syödään.

Sunnuntai 11.7. Kirkossa ja jumissa maauimalassa

8.00 Ollaan täällä talossa, joo. Mennään kohta syömään aamupalaa, se näyttää hyvältä. Niin ollaan lähellä Dimitrovgradia.

Laura ja Räksä päärynäpuun alla
8.45 Iso puutarha! Kasvaa kaikkea: omenaa, päärynää, rypäleitä, kesäkurpitsaa, tomaattia, jalopenoa ja paljon muuta. Nyt lähdetään kokoukseen [kirkkoon].
11.30 Istun kokouksessa. Kaikki puhuu bulgariaa. Исус = Jeesus.
13.10 Istun kiipeilytelineessä. Syötiin jossain itävaltakahviossa melbat hedelmillä, nam. Nyt lähdetään.
16.10 Ollaan maauimalan lähellä kylpylän vieressä. Menen ostamaan juotavaa.
22.05 Istun sägyssä. Ollaan jossain mökissä. Nukun Joonaksen ja Ritvan kanssa. Oltiin maauimalassa. Sen piti olla mökkiläisille auki klo 23, mutta ne sulki portit jo klo 20. No me kiivettiin aidan yli, että me päästiin pois sieltä. Sitten siellä oli sammakko siellä vedessä. No, nyt pitää nukkua, yötä!

Maanantai 12.7. ”Nouskaamme vuorelle korkeimmalle...”

9.00 Nukuin hyvin. Taidan kohta mennä uimaan. Lastenaltaassa on kiva liukumäki.
16.00 Oltiin vuorella. Mentiin ylös hiihtohissillä tai sen tapaisella. Meno oli upeeta, kauniit maisemat. Yhteen suuntaan se kesti 10 min. Niin joo, Ritvan hame jäi [hissistä poistuessa] kiinni tuoliin ja ne pysäytti sen hissin. Mä ja isä oltiin vielä hississä, siellä me sit istuttiin korkeella, kunnes ne pisti sen laitteen käyntiin.
21.00 Etitään leirintäluetta. Ei oo vielä löytynyt. Tuolla näkyi huvipuisto, pieni vain 3 laitetta. Nyt seurataan taxia, ollaan menossa Sunny Beatsille on vähän pimee. Lopetan, moi!

Tiistai 13.7. Sunny Beach, Bulgaria

8.30 Ollaan leirintäalueella meren lähellä. Tosi kallis paikka, ulkomaalaisille eri hinnat. Mennään kai suihkuun.
14.40 Oltiin rannalla. Käytiin kaupassa. Äiti ja isi osti mulle kellon. Menen taas uimaan, aallot on hurjia. Kirjoitin kortteja. Kuuma!
20.40 Ollaan jossain ravintolassa, täällä on hauska pelle. Juodaan kokista.
22.10 Pesin justiinsa hampaat, oon vessassa. Kun käveltiin tuolla kadulla, niin otettiin hevoskärryt. Mä istuin Irinan kanssa edessä. Sit me ostettiin hattara, joka maksoi 3 mk (se oli iso). Mennään nukkumaan, moro!

Keskiviikko 14.7. Sunny Beach, Bulgaria

12.40 Oltiin uimassa. Sitä ennen Mika & Ulla selvitti takut mun hiuksista. Olkapäät on ihan palanut.
Merivesi sai tukan ihan takkuun

13.30 Ollaan ravintolassa, tilattiin jus pizzat. Aion syödä täällä joskus melban, siinä on kynttiläkin. Täällä on hyvää ruokaa.
15.30 Vuokrattiin pyörä, sellainen 5-hengen. Nyt se on parkissa..
19.15 Syötiin ne melbat. (hyi että) ei ne mitään hyvää ollut, liikaa kermaa. No, hienoja ne oli silti. Oltiin myös uimassa.
20.45 Tuolla oli karhu mustalaisen kanssa, otin valokuvan.

Torstai 15.7. Seitsemän markan Big Mac -ateria

9.35 Ollaan lähdössä Kreikkaan. Istun autossa. Pidetään kohta aamuhartaus. On Irinan synttärit.
10.10 Nyt lähdettiin.
12.10 Ollaan Mäkissä Burgasissa. Saatiin limut, mutta ne on tuoremehua! Ketsuppi piti ostaa erikseen. Ruoka oli hyvää.
17.05 Ollaan lähellä Turkin rajaa. Vähän aikaa sitten oltiin huoltoasemalla. Siellä oli ihania koiranpentuja. Otin kuvan, mutta en tiedä onnistuiko se.
21.30 Ollaan Kreikassa jonkun hiekkamontun pohjalla, mennään kohta nukkumaan.

Perjantai 16.7. Nähtiin palmuja Kreikassa

8.35 Ollaan [leiriydytty] täällä hiekkamontun pohjalla. Nukuttiin Ullan ja Mikan teltassa äidin isän ja Irinan kanssa. Tuntuu kuin olisi nukkunut kivikasassa! Nukuin vain telttapatjalla. Ulla on kipee, onkohan se jo parantunut?
12.40 Ollaan ”jossain”. Meri näkyy. Näin palmuja.
14.15 Tehtiin justiinsa Havaijin pataa, oli hyvää.
20.10 Oltiin uimassa Välimeressä. Oli tosi suolaista. Kirjoitin sarjakuvia.
23.30. Sataa.

Lauantai 17.7. Ajopäivä Kreikassa

9.45 Yöllä satoi ja vähän myrskysi. Söin jo aamupalan. Teen nyt sarjakuvia. Moro!
13.50 Ollaan korkealla levähdysalueella. Täällä on kaksi koiraa. Syödään kohta.

Sunnuntai 18.7. Tessalonikin rannalla kerättiin simpukoita

9.10 Istun hotellin parvekkeella. Oltiin eilen Adrianmeressä uimassa [oikeasti se oli kylläkin Egeanmeri]. Ollaan lähellä Thessalonikaa. PK:t lähtee tänään lentäen Suomeen. Menen suihkuun.
13.10 Ollaan Tessalonikassa. Mennään tänään takas Bulgariaan. Pestiin ja kuivattiin simpukat [joita kerättiin meren rannalta].
14.45. Ollaan P-alueella vielä Kreikassa. Syötiin leipää ja melonia. Lähdetään kohta. Tein taas sarjakuvaa.
16.20 Ollaan tullissa. Saavutaan kohta Bulgariaan. Maksettiin 30 mk renkaiden pesusta.
17.30 Ollaan Bulgariassa.
21.05 Ajetaan. Oltiin syömässä. Oltiin just P-alueella, tankattiin vesikannut.

Maanantai 19.7. Viileää vuoristoilmaa Bulgariassa

9.50 Ajetaan. Sain aamupalaksi 3 keksiä ja limua. Olen [bussin] keittiössä. Äsken näin kuolleen koiran.
11.10 Aamuhartaus. Söin Väiski-jäätelön.Nam!
12.55 Ollaan vuoristossa. On kylmä. Istun bussissa, kun ulkona on kylmä. Lopetan.
16.25 Ollaan Montanassa. Mennään torille. Ostin hiusnorsun [hiuskoru] ja paperia.
19.00 Ollaan pizzeriassa. Kierreltiin torilla. Oli hyvää pizzaa. Ostin torilta myös sandaalit (turkkilaiset).
20.30 Ollaan hienossa hotellissa.

Tiistai 20.7. Päivä Montanassa, Bulgariassa

9.05 Söin justiin aamupalan. Se oli hyvää. Nukuin hyvin.
10.30 Istun patsaan juurella.
14.30 Oltiin torilla. Syötiin ravintolassa melbat. Mä sain kaksi, kun Irina ei voinut syödä, kun se ei tykännyt.

20.30 Ollaan täällä hotellissa. Syötiin siellä pihviä ja vain pihviä. Tilattiin perunaakin, mutta ei saatu. Ollaan syöty Irinan kanssa purkkijäätelöt, joissa oli lelu. Kiertelin torilla. Ostin tähtiä, mitkä valaisee pimeässä. Mennään vielä syömään pizzat. Tehtiin äsken Ritvan matkapäiväkirjaa.

Keskiviikko 21.7. Odottelua Bulgarian ja Romanian rajalla

7.30 On aamu. Menen kohta aamupalalle. Makaan hotellihuoneen sängyssä, kohta puen päälleni.
12.15 Pysähdyttiin äsken, kun juna tuli. Tiessä on tosi paljon töyssyjä. Luen Raamattua.
13.10 Ollaan tullialueella. Joku mies kauppaa tupakkaa. Annettiin sille traktaatti.
13.45 Rengas puhkesi, taas se sama vasen eturengas.
14.10 Saatiin rengas paikalleen, huh.
14.30 Ollaan tullissa.
15.00 Ollaan tullissa, mennään kohta kai lautalla [Tonavan yli].
15.45. Nyt lautta tulee! Joku häiskä etuili meitä. Tossa lautassa on kolme laivaa yhdistettynä.
16.05 Kuuma, odotusta. Lauttaa tyhjennetään.
16.25 Kohta mennään sisään, mut rekat menee eka.
16.30 Me ei ehkä päästä lautalle tai sit joudutaan luiskalle. Meille ei oo myyty ees vielä lippua.
No nyt ne myy lippuja, saatiin!
16.45 Peruutetaan lautalle. Päästiin lautalle, jes!
17.00 Ollaan lautalla ja mennään Tonavan yli.
17.45 Romanian tullissa.
17.50 ♫ Kuuma on tullissa, tullissa, tullissa ♪
18.30 Ollaan vielä täällä tullissa, kauheasti maksuja.
19.15 Tossa vieressä on se auto, joka etuili meitä. Ne [rajavartijat] tutkii sitä.
20.15 Päästiin tullista, ollaan Romaniassa.
21.25 Nähtiin mustalaisleiri.

Torstai 22.7. Kolme viikkoa täynnä ja matkataan kohti kotia

9.45 Heräsin tunti sitten. Ollaan jossain päin Romaniaa, tossa meni härkävankkuri. Menen vessaan.
11.10 Ollaan Cucaj:ssa. [en saa kunnolla selvää paikannimestä]. Mennään tänään Unkariin. Istun etupenkillä ja auto sanoo ”pomppiipomps, koli koli kun kahvipapu hyppää” [en millään saa tästä tekstistä selvää, on todellakin ollut tärisevä auto]
14.30 Tossa oli tapahtunut kolari ne autot oli ihan lytyssä.
16.35 Kuului räks poks pum ja autoon tuli lommo, kun ajettiin puomien välistä mukulakivitiellä.
18.25 Romania jäi taakse. Kallista touhua, kun otti kaikesta maksua, kun oltiin tullissa.
18.45 Ollaan nyt Unkarissa.
21.00 Ollaan jossain ravintolassa. Asutaan täällä Unkarissa mökeissä [leirintäalueella]. Minä, isä, äiti ja Irina yhdessä, Irina ja minä ylhäällä parvella. Tilataan kohta jotain ruokaa.
22.10 Syötiin. Nam. Nyt tuli jäätelö, se on melkein pelkkää kermaa, no ihan hyvää.

Perjantai 23.7. Päivä Unkarissa

9.00 Heräsin. Mennään aamupalalle.
10.00 Aamupala oli hyvää. Söin ison sämpylän ja pullaa. Nyt makaan sängyssä. Joudun lukea Irinalle Mio poikani Mio -kirjaa.
12.15 Nukuin. Muut siivosi bussia.
20.10 Ollaan jossain ravintolassa, musiikki soi. Jotkut tanssii. Alkuruoka oli hyvää, mitenköhän pääruoka? Soi joku valssi.
21.15 Tuolla ravintolassa oli suomalainen ryhmä.

Lauantai 24.7. Unkarista Slovakiaan

10.30 Istun bussissa. Lähdettiin jo sieltä leirialueelta. Ajetaan tänään Slovakiaan. Vaihdetaan nyt rengasta.
11.55 Joku mies tuli kyytiin, siltä oli kai bensa loppu. Kierreltiin äsken torilla ja käytiin kaupassa.
15.10 Oltiin äsken pysähdyksissä, nyt Hessu ajaa.
17.40 Isä ajaa. Mentiin äsken Kõdullõn (tjsp) läpi, kaunis paikkakunta. Ei mennäkään Budapestiin, vaan ajetaan ohitustietä.
20.40 Ollaan tullissa.
20.50 Ollaan Slovakiassa.
21.00 Heitettiin PK:n simpukat mäkeen, kun ne haisi niin kamalalta. [Ne oli jättäneet ne bussiin, että vietäisiin ne niille suomeen, mutta ei olleet huuhtoneet niitä]

Sunnuntai 25.7. Puola, Auschwitz

10.20 Slovakiassa. Tossa oli äsken uskovaisia meidän luona kahvilla. Nukuttiin yö bussissa. On vähän viileää.
12.45 Ollaan tullialueella. Slovakiassa oli kaunista. Kylillä oli paljon ihmisiä tulossa kirkoista, koska on sunnuntai. Nyt meidät tarkastetaan.
13.15 Ollaan Puolassa.
13.40 Joku auto oli poikittain tiellä.
14.00 Ulkona oli iso muovinen mainosukko, joka piti jotain kylttiä. Etitään ruokapaikkaa.
15.30 Etitään yhä ruokapaikkaa. Oltiin yhdessä kaupungissa, mutta kaikki ruokapaikat oli ihan täynnä tai kiinni. Nyt nähtiin joku restaurantti, voikohan siellä syödä. Ei me mahuta sinnekään, jatketaan matkaa.
17.10 Oltiin syömässä pihviä. Se oli täynnä sieniä. Syötiin myös jätskiannokset. Ollaan menossa keskitysleiriin. Auschwitz.
17.45 Mika ja Ulla meinas jäädä huoltoasemalle.
18.10 Ollaan Auschwitsissa.
20.00 Tultiin pois. Hirvee paikka. Kuvia siitä, kun ihmisiä on tapettu. Oli kaasukammioita, polttouuneja... Ihmisiä (juutalaisia) oli kidutettu ja tapettu. Tuolloin on tapettu yli 6 milj. ihmistä. Irina osti postikortteja. Yhdessä parakissa oli kasoissa ihmisten tavarat ja vaatteet.
20.25 Ollaan hiukan eksyksissä.
20.40 Kaikki okei! Tossa oli iso lentokone.
22.30 Oltiin huoltsikalla syömässä iltapalaa. Mennään kohta nukkumaan bussiin, hyvää yötä!

Maanantai 26.7. Ajelua Puolassa

9.40 Ollaan jossain P-alueella. Täällä on kauppa. Ostin sellaisen venyvän ilmapalloukkelin ja 2 Nalle Puh hahmoa. Ostettiin niitä muotoukkoja lisää kavereille tuliaisiksi.
10.35 Ajetaan, istun laatikossa.
12.40 Ollaan huoltoasemalla, jossa oli suomalaisia.
13.05 Ollaan Varsovassa, Puolan pääkaupungissa. Iso paikka! Ohi ajoi ambulanssi.
13.30 Mennään Mäkkiin.
14.15 Istun puun varjossa ja juon pirtelöä. Mäkissä oli hyvää ja halpaa.
14.50 Ajetaan ovi auki, kuten aina. Mutta nyt tippui jotain ulos. Vararenkaan ilmanlaittoventtiili tai jotain sinnepäin. Harmi. [Autossa ei ollut mitään ilmastointia tai avattavia ikkunoita, niin välillä ovi auki ajaminen auttoi viilentämään oloa]
15.05 Ollaan taas eksytty, eikä vain vähän.
15.15. Selvitys: Ollaan käännytty väärälle tielle. Mennään kyllä oikeaan suuntaan, mutta pikkutietä. Mennään sillan yli.
16.40 Oltiin uimassa jossain joessa. Virkisti. Ollaan jo melkein oikealla tiellä. Parkissa juodaan kahvia ja syödään nallejätskiä.
17.20 Nukuin istualleen laatikossa ja kuului kops, kun löin pääni ikkunaan. Ajetaan... Joonas hajotti sen mun venynaamaukkelin. Se oli ilmapallo ja täynnä hiekkaa.
17.45 Sataa. Kohta ehkä ukkostaa.
18.30 Irina ja Joonas on tehny [bussin] keittiöön majan patjoista.
20.40 Luin Ritvalle matkapäiväkirjaa. Ollaan P-alueella. Keitettiin kahvia ja syötiin leipää ja sardiinia.
21.10 Ajetaan, ajetaan, mennään tänään Liettuaan.
22.45 Ollaan Liettuassa.
23.15 Mennään nukkumaan bussiin, tai siis no ollaan jo. Tullissa meni hyvin. Yötä!

Tiistai 27.7. Pikamatka halki Baltian

8.05 Joku mies kävi herättämässä meidät jonkun laskun takia. Väsyttää vielä!
9.00 Ollaan täällä P-alueella vieläkin. Tähän jäätiin, Jeesus auta, auto ei toimi!
9.30 Auto toimii jo vähän, mennään tänään Viroon korjauttamaan se. Mika, Ulla, Hege, Oge ja Ritva lähtee huomenna tai ylihuomenna Suomeen. Tai tänään.
11.05 Ollaan ajettu...
11.30 Ollaan taas eksytty, kysytään neuvoa.
11.45 Ollaan saatu jotain käsitystä, ajettiin äsken ympyrää.
13.00 Ollaan ajettu oikeaa tietä jo tunti. Yritetään ajaa tänään Tallinnaan, mennään kohta syömään.
13.10 Outoa on, kun katsoo aika kauas tielle, niin näyttää kuin siellä olisi lätäkkö ja yhtäkkiä se lätäkkö katoaa, kun ajaa lähemmäs.
13.25 Tossa meni tivoli ohi rekkoina. Taas meni yksi rekka ja nyt taas. Kaksi on liikennevaloissa.
13.35 Meinattiin ajaa päin punaista. (On ajettukin pari kertaa)
15.00 Oltiin syömässä pihviä ja perunoita (keitettyjä). Mika ja Ulla söi jotain muuta.
15.40 Kunhan päästään Liettuasta, sanon hyvästit kyykkyvessoille.
16.10 Ollaan tullialueella. Ostettiin jäätelöt, kun joku kauppasi niitä, mä söin mustikkajäätelön.
17.30 Ollaan Latviassa.
18.30 Ajetaan pitkin padon reunaa.
20.10 Oltiin uimassa. Vesi oli lämmintä (ja täynnä levää). Eikä päässyt eroon kyykkyvessoista, täälläkin on niitä.
21.05 Hyvät matkustajat, saavumme hetken kuluttua tulliin.
21.40 Ollaan Virossa.
23.30 Oltiin syömässä seljankaa ja salaattia. Nyt nukkumaan. Yötä!

Keskiviikko 28.7. Porukka jakaantuu

9.10 Ollaan huoltoasemalla. Nukuin yöllä lattialla. Oltiin syömässä aamupalaa ja jäätelöä. Puolet porukasta lähtee tänään Suomeen, me mennään johonkin päin Viroa.
13.35 Puolet lähti laivalla Suomeen [Meidän perhe ja Räksä jäi vielä loppuajaksi Viroon]
14.10 Ollaan jossain ravintolassa Tallinnan vanhassa kaupungissa, kellarissa. Tilattiin jotain, en tiedä vielä mitä.
Hyvää oli.
16.15 Ollaan katukahviossa. Söin kaksi jäätelöä.
17.25 Ostin huoltoasemalta palapelin. Me otettiin kyytiin kaksi liftaria.
18.40 Oltiin samalla huoltoasemalla, mistä herättiin aamulla. Siellä oli se sama kuollut pääskynen, jonka peittelin voikukan lehdillä aamulla. Ollaan nyt menossa Pärnuun.
19.40 Etitään yöpaikkaa, ollaa Pärnussa.
22.10 Ollaan leirintäalueella. Olin suihkussa.

Torstai 29.7. Pärnu-loma alkaa

11.30 Nukuin hyvin. Heräsin jo 9.30
15.00 Ollaan rannalla. Ostin suklaajäätelön. Niissä on tasainen pohja. Istun kiipeilytelineen päällä. Olin uimassa Itämeressä. Täällä on tosi sileää hiekkaa. Täällä on kivoja keinuja.

16.15 Lähetään rannalta. Mennään kohta syömään.
17.15 Oltiin syömässä korealaisessa ravintolassa.
18.05 Ollaan parturissa. Irinan hiuksia leikataan nyt. Minä olen seuraava.
19.30 Istun "mutakylpylän" edessä. Mennään tänne ehkä huomenna. Ostettiin mulle sisäkengät kouluun, samanlaiset kuin viime vuonna.

Perjantai 30.7. Pärnu

10.05 Nukuttiin bussissa parkkialueella. Mennään tänään rannalle. Mennään ettiin ruokapaikkaa.
11.30 syötiin aamupala, leipää ja kaakaota.
13.00 Oltiin rannalla, Joonas, minä ja Irina. Tultiin tänne ravintolaan, missä oltiin viime vuonna.
14.00 Syötiin. Mä söin pihviä juustolla ja ranskalaisia. Niin ja jäätelöannoksen hedelmillä, nam.
16.40 Istun kahvilassa. Kierretään kaupoissa. Isä osti mulle taskulaskimen.
16.50 Oltiin ostoskeskuksessa, Joonas sai pyörän. Tossa oli kissanpentuja. Joku mummo oli pistänyt ne roskikseen.
20.50 Pelasin Irinan kanssa minigolfia. Mennään nyt saunaan.

Lauantai 31.7. Pärnu

10.30 Kadotin eilen kelloni sinne saunaan. Harmi. Kaikilla muilla on polkupyörät paitsi mulla ja Irinalla.
14.15 Mulle ja Irinalle ostettiin uudet polkupyörät. Mä sain uuden kellon. Se ei kyllä ole sininen, mutta yhtä hieno. Mun uusi pyörä on vaaleanpunainen. Mennään pizzalle.
19.50 Ollaan tivolissa, istun nyt maailmanpyörässä. Olen ollut monessa laitteessa. Poistutaan maailmanpyörästä.

Sunnuntai 1.8. Pärnu

17.15 Ollaan oltu rannalla ja ajeltu pyörillä. Oltiin äsken syömässä ja nyt syön jo toista jäätelöä.

Maanantai 2.8. Pärnu

10.30 Heräsin tunti sitten. Olin eilenkin tivolissa.
18.55 vuokrattiin Joonaksen rahoilla rullaluistimet. Irinakin vuokrasi ja ”hyvin” luistelee.

Tiistai 3.8. Kohti Tallinnaa

18.00 Oltiin aamupäivällä torilla. Ostettiin vaatteita. Oltiin rannalla ja käytiin syömässä. Satoi vähän. Nyt lähdetään ajamaan kohti Tallinnaa!
18.15 Räksä ajaa
20.15 Ollaan hotellissa (sama kuin viime vuonna). Kohta syödään makaroonisalaattia.

Keskiviikko 4.8. Päivä Tallinnassa

10.00 Herättiin 9.30. Räksä + me lapset nukuttiin yhdessä huoneessa. Syötiin aamupala, söin kaksi lautasellista kaurapuuroa. Ekat puurot yli kuukauteen. Kohta lähdetään.
10.30 Se koira, mikä oli täällä viime vuonna oli nytkin. Lähdettiin ajamaan, korjaan ajetaan. Sen hotellin nimi oli Hotell Trap.
16.55 Oltiin Mustanmäen torilla. Ostin hiusnipsuja. Irina osti peruukin ja prinsessapuvun. Nyt ajetaan.
19.10 Oltiin keilaamassa. Hauskaa oli, mutta kun maksettiin, niin aluksi oltiin sanottu, että se maksaa 100 kroonia tunti, niin se olikin 230 kroonia tunti. No me maksettiin ”ylihinta”. Ei me keilattu kuin puoli tuntia. Olihan se kivaa, opin keilaamaan.
22.55 Oltiin Mäkissä. Ollaan nyt eläintarhan vieressä parkissa. Mennään sinne huomenna. Nyt unta.

Torstai 5.8. Eläintarhan kautta kotiin

10.45 Ollaan eläintarhassa. Täällä on biisoneita, kameleita, sarvikuonoja, norsuja.
11.45 Olen karhuhäkin luona. Yksi karhu on kylvyssä. On täällä jääkarhujakin.
14.00 Eläintarha jäi taakse. Norsut oli söpöjä. Sitten oli tosi isoja käärmeitä, pöllöjä, kotkia, virtahepoja, apinoita, lintuja... kissaeläimiä. Lähdetään tänään suomeen!
15.15. Ollaan laivassa. Lähdetään kohta liikkeelle Suomeen!
19.00 Ollaan autokannella. Saavutaan Suomeen.
19.15 Suomessa sataa ja ukkostaa. Lähetään laivasta. OLLAAN SUOMESSA!
19.20 Tulli meni ohi hyvin, tai ei sittenkään nyt tuli kai joku ongelma, ajetaan takasi. Puuttuu joku paperi.
19.30 Kaikki ok, meidät ohjattiin vaan väärään paikkaan.
19.40 Ollaan Hesassa.
21.30 Oltiin Linnatuulessa. Nyt ollaan Hämeenlinnassa.
21.50 Ollaan melkein kotona. Viedään Räksä eka.