torstai 4. helmikuuta 2016

Kun matkattiin Pietariin, kohteemme oli vankila. (2004)

Ainoa kerta, kun olen käynyt Pietarissa. Viikonloppumatka joulukuussa 2004.
Olen 17-vuotias lukion tokaluokkalainen. Oltiin perheenä mukana ryhmämatkalla. Matkan tarkoituksena oli vierailla vankiloissa ja lastenkodeissa kertomassa evankeliumia ja viemässä avustustavaraa. En ihan tarkalleen muista, kenen järjestämä matka, venäjällä tuli reissattua niin paljon. Tällä matkalla ei ollut mitään erillistä matkavihkoa, ihan vaan tavallinen päiväkirjani. (Kokonimet ja kotikylä on sensuroitu tekstistä)

4.12.2004 Lauantai

20.50 (venäjän aikaa) (Teksti vähän tärisee, koska istun bussissa)
Heräsin aamulla puol 6. Bussi tuli vähän myöhässä, oli kotikylän keskustassa klo 7. Reissussa on meidän kylältä meidän perhe ja sitten yhdestä meidän tuttavaperheestä isä sekä Lauri ja Anni. Sitten erinäistä porukkaa ympäri Suomen, yht. n. 40 hlö kahdessa bussissa. Tavaraa on jotain 2000 kg. Ajettiin Mannan kautta [Nastolassa eräs avustustavaraa keräävä paikka]. Tullissa venattiin melkeen 2 tuntia...kiva jono. Ei ihmeemmin ongelmia. Oon nukkunu, syöny yms. Aamulla oli tosi kylmä, niin nyt mulla on ihan liikaa vaatteita mukana.
Määränpää on Pietarin toisella puolen (hei vähänkö tossa oli hienoja jouluvaloja: valopalmu!)
No enivei, ollaan oltu reissussa jo 13 tuntia.
Huomenna osa menee vankilaan, mutta alle 18-vuotiaat ei pääsekään...
Luin kirjan "Seitsemän palmikkoa", siinä kerrottiin Simsonista ja tulkittiin sen tapahtumia. Ihan mielenkiintoinen. Vähän väsyttää. Parhaiten nukkuu muuten liikkuvassa linja-autossa, oon huomannu (elämäni tarina...) Mitäköhän sitten, kun ollaan perillä.
Taas mä oon Venäjällä, no viime kerrasta on jo 3 kk. Ei tunnu siltä. Nyt mun yläpuolelta sammu valo, en nää enää kirjottaa.

5.12. 2004 Sunnuntai

23.50 Käytiin just saunassa. Ulkosauna, jee. Mutta oli ihanaa päästä pesulle.
Päiväkirjaan tallennettu bussilippu.
(Hinta 7 ruplaa)
Täällä majapaikassa oli eilen iltaruokana jotain borskeittoa. Pojat [Joonas-veli ja Lauri] ainakin kauhisteli sitä. No ei se hirveen hyvää kyllä ollu...
Herätys oli jostain ihmeen syystä klo 6. Tosin me noustiin vasta 6.45 (eli suomen ajassa tuntia aiemmin)
Porukka jakaantui vankiloihin. 2 vankilaa. Tosin toinen porukka ei päässytkään sisälle. Me alaikäiset (+ äiti, isä, Räksä ja Jaana) jaettiin trakuja [=kristillisiä lentolehtisiä] Pietarin keskustassa. No mä annoin yhden... Kierreltiin kauppoja. Ajettiin trollibussilla cityssä. Aika hälinä ja mä toimin tulkkina. osa meinas poistua bussista väärällä pysäkillä, mut onneks ehdittiin huutaa ne takaisin sisälle, muuten ne olis eksyny. Käytiin Hollywood-ravintolassa syömässä (spagettia) niin ja salaatilla kahvilassa. Ja Moskova-hotellin vessassa. Oli upea hotelli ja valtava kaupunki.
Sitten koko porukalla ajettiin "lasten vankilaan", vai millä nimellä sitä pitäis kutsua. Nuoria poikia 8-15v. Ankea paikka. Pidettiin siellä evankeliontikokous liikuntasalissa. Esitettiin pieni näytelmäkin, se "rikkinäinen sydän" -juttu. Sitten kun kysyttiin, että ketkä haluaa tulla uskoon, niin melkein kaikki pojat halus tulla rukoileen. Vähän siistii!
Sitten istuttiin suomiryhmän kanssa tunti siellä liikkasalin lattialla ja jokaisen piti kertoa LYHYESTI itsestään, mutta monen juttu venyi ihan sikana. Sitten käytiin ostaan limua, tultiin tänne, syötiin lihapullia ja saunottiin. Nyt öitä!

6.12. 2004 Maanantai

SUOMEN ITSENÄISYYSPÄIVÄ klo 11.20
Ollaan nyt lastenkodin pihalla. Me nukuttiin pommiin, mutta oltiin silti melkein ekoja bussissa. Sitten tie oli huono tai jotain, niin piti mennä kiertotietä. Ollaan noin 1,5 tuntia myöhässä aikataulusta. (Me ollaan KOKO AJAN myöhässä, ei kannattais tehdä niin tiukkaa aikataulua.)
Pelattiin illalla UNOa bussissa ja oli aika helmee. Mun kengät on läpimärät, ihanaa... jatketaan...
19.00 On se niin vaikeeta. Nyt vasta lähdetään Pietarista pois. Toisen kuskin piti käydä miliisiasemalla, kun se oli joskus ajanu kolarin tai jotain...ja muut odotti bussissa. Päivällä oltiin tosiaan lastenkodissa käymässä. Vähän ränsistynyt paikka.
Käytiin лента-supermarketissa [Lenta]. Yhen naisen kanta-asiakaskortilla sai joka tuotteesta alennusta. Ostin koulutarvikkeita. Pojat osti ihan hulluna limua. Lauri haluaa pelata nyt Unoa, no pelataan sit.

7.12. 2004 Tiistai

03.20 Ollaan Kotona! Öitä! Jätän kyl huomenna koulun väliin.

Matkalta ei ole kuvia, mutta Joonas ja Lauri nauhoittivat matkalla
puhelimeeni huikeita "hetken lauluja", joista yksi on jopa säilynyt.
(Irinan kaa väsättiin tähän video Venäjällä vuonna 2008.)